Felix Beckeman tar VM-guld i 4X

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2017 22:26 CEST

Felix Beckeman, Uddevalla cykelklubb tar VM-guld i 4X

Felix Beckeman, Uddevalla cykelklubb, tar sitt första VM-guld i 4X som avgjordes under fredagskvällen i italienska Val di Sole.

Felix visade redan i kvalet att han hade farten uppe och kvalade snabbast av de 44 åkarna som kämpande om platserna till 1/8 finalerna.

Resan till finalen gick smärtfritt. Felix fick även med sig en bra start i finalen och var i ledningen redan efter första svängen. Dock i de sista stenpartiet körde han punktering men lyckades ändå hålla undan hela vägen in i mål före fransosen Quentin Derbier och bronset gick till italienaren Giovanni Pozzoni.

– Vi visste att han kunde göra de här och så jäkla skönt att han klarade av de. Felix kvalde först etta och visade sedan att han är bäst i världen och vinner guld, säger förbundskapten Annie Söderberg.

Felix har under hela säsongen visat att han hör hemma i världstoppen med att vara på pallen på samtliga deltävlingar i världscupen och en andraplats i totalen. Med karriärens bästa världscupsäsong i ryggen kan han nu även titulera sig som världsmästare också.

Kontakt på plats:
Annie Söderberg, förbundskapten
annie.soderberg@scf.se

Det här är 4X:
Tänk er skicross fast på cykel. Maxpuls för både cyklist och åskådare. Ett kvalåk som seedar åkarna, och sedan möts de 4 och 4 tills en segrare har utkristalliserats. Banan tar mellan 30 till 60 sekunder.

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".