Goda tecken från Gustav Larsson på OS-linjet

Pressmeddelande   •   Jul 28, 2012 21:12 CEST

Det blev en riktigt offensiv tävling då det 250 km långa loppet kördes inför en enormt stor publik. Till sist blev det en uppgörelse mellan 32 man där Kazacken Alexander Vinokurov kom iväg de sista kilometrarna tillsammans med Rigoberto Uran och säkrade skickligt guldet.

Dagen slutade med antiklimax för den förväntansfulla engelska publiken, som kantade hela OS-banan. Trots det på pappret starka engelska laget med fem startande, blev det inget av den väntade guldmedaljen för Mark Cavendish.

Gustav Larsson satte in en attack i ingången till den sista klättringen med 50 km till mål och kom iväg solo från klungan. I sin intensiva jakt vurpade han i en tvär vänsterkurva och blev istället uppåkt av klungan. Hade han inte vurpat hade han med all säkerhet varit bland de 32 åkarna som gjorde upp om medaljerna. Nu kom Gustav in i huvudklungan 40 sekunder bakom segraren på en 75e plats.

Damernas linjelopp över 140 kilometer startar imorgon söndag klockan 12:00 lokal tid London och då försvaras de svenska färgerna av trion, Emma Johansson, Emilia Fahlin och Isabelle Söderberg.

Final results

Cycling Road, Men’s Road Race

OS 2012, The Mall, Race distance:249,5 km

Rank   Race number    Name                                            NOC Code    Age           Final time