Imponerande avslutning av Engen i MTB Bundesligan

Pressmeddelande  •  2012-09-16 23:40 CEST

Inför avslutningen i MTB Bundesligan i Bad Salzdetfurth behövde Alexandra Engen från Bankeryd i stort sett ta sig i mål i dagens tävlingen för att ta hem totalcupen. Men formen för OS-sexan finns kvar och hon vann dagens cross-country och hela cupen.

Med ett varv kvar och 20 sekunder upp till den meritfyllda ledarduon, Gunn-Rita Dahle och Irina Kalentieva, lade Alexandra Engen in en högre växel och påbörjade en ”omöjlig” långspurt. I sista backen var hon i fatt de två och på utförslöpan ner mot mål körde hon ifrån dem och tog hem segern med en marginal på 11 sekunder.

”När jag såg att jag tog in på dem tänkte jag, detta är säsongens sista tävling för mig och jag satsade alla krafter jag hade kvar” berättar Alexandra Engen eftertävlingen. ”Det är helt underbart att det höll och jag är så glad att ha vunnit både Bundesligan och Sprinten totalt” konstaterade Alexandra Engen.

”Om det var någon som tvivlade tidigare så har väl Alexandra fr.o.m. 6:e platsen vid världscuptävlingen i Windham och framåt verkligen befäst sin position i den absoluta världseliten. Inte nog med att hon lyckats höja sig en nivå under andra halvan av säsongen, det är inga engångsföreteelser vi talar om utan en stabil nivå bland de 5-10 bästa i världen och stundom allra bäst. Värt att notera är också att hon presterar på topp på allt från sprint till långlopp. Hon kan m.a.o. verkligen ta en välförtjänt höstvila nu och därefter gå in i en ny träningsfas stärkt av vetskapen att hon är på god väg att nå hela vägen fram till sina högsta idrottsliga mål” analyserar förbundskapten Fredrik Ericsson.

De svenska MTB-cyklisterna trivs uppenbarligen i Tyskland och Bundesligan. Emil Lindgren slutade totaltvåa i Herrar Elit, Olof Jonsson totaltvåa i Herrar U23 och de två juniorerna Jenny Rissveds och Emil Linde tog fjärde platsen i respektive klass och då var de inte med och körde sista deltävlingen.

Bundesliga MTB Bad Salzdetfurth 2012 (offizielles Ergebnis) Datum: 16.09.12

Zeit: 16:50:57

Seite: 1

(102) Damen Elite/U23