Jenny Rissveds uttagen till Sveriges Olympiska Kommittés Topp- och Talangprogram

I tisdags blev Jenny Rissveds tillsammans med 22 andra talanger uttagen till SOK's Topp & Talangprogram vilket innebär att talangerna får stöd i sin olympiska satsning som skräddarsys för varje individs behov och krav i sin gren.  Jenny visade redan som 16-åring att hon är en exceptionell cykeltalang, när hon vann junior SM i både mountainbike och landsväg, tävlandes med dispens eftersom hon var ett år för ung för juniorklassen. 2011 var hennes första år som junior på riktigt och stärkt av föregående års framgångar tävlade hon flitigt. Tyvärr blev det lite "för mycket av det goda", vilket tillsammans med några rejäla vurpor gjorde att det blev en mentalt väldigt tuff säsong för Jenny som trots detta lyckades komma 4:a på EM i MTB. Till 2012 valde hon att släppa landsvägscyklingen och satsa 100% på MTB, vilket skulle visa sig vara ett mycket klokt val. Det blev en nytändning med ny motivation och mod, vilket också gav utdelning i form av ett JEM-guld och seger på en deltävling i
världscupen där hon ställdes mot senioreliten.
”Jenny verkar onekligen ha den fysiska talangen, tekniska skickligheten och mentala inställningen som krävs för att nå den yppersta världseliten inom mountainbike.
Det tar dock lång tid att bli riktigt bra inom en uthållighetsidrott och att hon nu blir uttagen i SOK's Topp & talangprogram ger henne flera viktiga verktyg och förutsättningar för att fortsätta utvecklas mot sin fulla potential. Det ska bli väldigt spännande att följa henne de närmaste åren” kommenterar
förbundskapten Fredrik Ericsson.

Så här svarar Jenny Rissveds på frågan om hur det kändes att bli uttagen till  Topp- och talangprogrammet och hur planerna inför 2013 ser ut:
”Det var väldigt kul och lättande att få det här beskedet. SOK:s stöd kommer vara otroligt positivt för min framtida satsning som cyklist. Nästa år kommer jag att ta steget upp i u23 vilket känns spännande. Det kommer att ställa högre krav på mig och jag får hårdare konkurrens och hårdare tävlingar. Under förra säsongen fick jag bra kontakt med Thomas Frischknecht och jag kommer att få en hel del hjälp av Scott Swiss Power MTB Racing Team säsongen 2013. Jag är inte med i deras team men de kommer tillsammans med Scott Sverige supporta mig nästa säsong. Det känns bra att ha den typen av kontakt med dem och kanske få lite teamkänsla innan man tar steget in i ett team på riktigt. Jag känner mig motiverad och är just nu i full gång med vinterträningen. Jag ser fram emot nästa säsong och kommande år otroligt mycket”

Läs mer: http://www.sok.se/nyheter/nyheter/nyheter2009/21nyatalanger.5.a692e2713b817e57fe9e7.html

• mountainbike