Marcus Johansson och Sara Mustonen Svenska Mästare i kortdistans

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 18:47 CEST

Det gick riktigt fort på kortbanan i Halmstad idag. För Damerna gick det fortast för Sara Mustonen, Team Crescent D.A.R.E Staffanstorp, som körde över mållinjen med ett halvt varv i marginal. I Herrarnas kortdistanslopp spurtade Markus Johansson, CK Hymer, på ett snyggt sätt till sig guldmedaljen.

Bana var ganska knixig med många svängar vilket gjorde tävlingen fartfylld och spännande att följa för publiken och det var fullt med folk längs hela banan.

Under de nitton varv som damerna tampades lyckades Sara Mustonen efter halva distansen slita sig loss. Därefter var det ingen tvekan om att hon skulle cykla till sig guldmedaljen. Jessica Kihlbom, Upsala CK kom på en andra placering och Sara Olsson på tredje plats.

"Det känns verkligen kul att få vinna en fjärde guldmedalj i kortdistans. Det var extra kul att det var så mycket publik som hejade längs banan, det gjorde att det hela tiden hände något" kommenterar en nöjd Sara Mustonen.

Herrarna körde till en början ganska avvaktande i en ganska tät klunga. Efter ett antal varv kunde en grupp på tio cyklister bryta sig loss vilket visade sig vara avgörande vid målgången. Det blev slutligen Markus Johansson, CK Hymer, som kunde rycka sig loss och cykla över mållinjen som Svensk Mästare i kortdistans.

"Det var så klart jättekul att få en guldmedalj på kortdistans. Vårt team har cyklat bra på alla tävlingar hittills i år och det känns bra att det gav resultat även på ett Mästerskap. Det kändes riktigt kul att det höll" kommenterar en nöjd Marcus Johansson.

Silvermedaljen gick till Niklas Gustavsson, Team Kungälv IS och bronset till Johan Svensson, CK Bure.

Adam Axelsson från Falköpings CK blev Svensk Mästare i kortdistans juniorer.

För mer information se http://smveckan.hegogroup.com/?sport=Cykel

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.