​Möt VM-truppen på Trial-SM i Motala

På lördag den 15 september ska ny svensk mästare i Trial-SM utomhus koras på Duntebergets arena i Motala. De flesta av deltagarna känner vi igen från SVT:s sändningar av SM-veckan vinter där cykeltrial, som tävlas både inomhus och utomhus, har varit en av de populäraste sporterna för publik och TV-tittare. Bland favoriterna ser vi flerfaldiga svenska mästaren Joacim Nymann liksom Nadine Kåmark som tog en silvermedalj på VM 2017. Nadine kör tillsammans med herreliten hemma i Sverige och deltar utom tävlan på SM.

Trial-SM utomhus arrangeras av Motala AIF CK under heldagsevenemanget Vättern Bike Games som arrangeras för andra gången. Eventet samlar inte bara trialcyklister utan erbjuder också spännande BMX-tävlingar (half pipe), ett inofficiellt SM i Slopestyle (ej i SCF:s regi), XCO-stafett (mountainbike) och Minivättern MTB. På arenaområdet finns stationer för barn, food trucks, utställare för en heldag med cykel i fokus.

Den uttagna VM-truppen
Fyra av SM-deltagarna i Motala är uttagna att representera Sverige på Trial-VM i Chengdu, Kina den 7-11 november, dessa är:

Nadine Kåmark, Partille TK – women elit
Joacim Nymann, Partille TK – men elit (20 tum)
Rasmus Lidén, Tranemo CS – men juniors (20 tum)
Alexander Karlsson, Hawkhills TK – men elit (26 tum)

”Det blir spännande att se både hur Nadine Kåmark, som tog sin första VM-medalj i Chengdu förra året och Joakim Nymann som tog sig till en femteplats i samma VM-final står sig i årets mästerskap”, säger Mats Hult, förbundskapten Trial.

Båda två har haft en fin internationell säsong i år. Nadine ligger fyra på världsrankingen efter en andraplacering på världscupstävling och Joacim Nymann har presterat bra internationellt med bland annat en femteplats på EM”, fortsätter han..

UCI Urban Cycling World Championships 2018
Trial är en av de tre cykelgrenarna som korar sina världsmästare på UCI Urban Cycling World Championships 5-11 novemer i Chengdu, Kina. UCI-eventet arrangeras i Chengdus stadskärna för andra året i rad och samlar VM i grenarna Trial, BMX freestyle och Mountainbike XCE (sprint).