Nu ska de svenska mästarna i MTB koras

En fart- och actionfylld vecka väntar i Värnamo med svenska mästerskapen i mountainbike XCO/XCE/XCR. Den 20-23 juli kommer den svenska mountainbikeeliten att samlas för att göra upp om SM medaljerna vid friluftsområdet Borgen, Värnamo.

Återigen är de Mix Sports Club som står för evenemanget i samarbete med flera lokala idrottsföreningar. Till 2017 har banan som byggdes inför fjolårets mästerskap gjorts om, grusvägsdelen har ersatts med teknisk stig och den nya banan kommer att mäta 5,1 km totalt 210 hm.

– Det är ju tredje året för oss och det som är riktigt trevligt är att deltagarantalet har ökat för varje år. I år har vi runt 1200 anmälda, så det känns jättekul. vi har lyckats skapa ett event runtom också så det är inte bara en cykeltävling, säger Geir Inge Folkestad, tävlingsledare.

SM-tävlingarna inleds på torsdag morgon med individuella tidskval på en kortbana och från ca 13.00  blir det finalheat där två åkare från varje heat går vidare till nästa steg, allt kan hända, tätt och tight.

På fredagen kämpar ungdomar och seniorer från hela Sverige om SM-medaljerna i sina respektive klasser.

Lördagen kör de äldsta ungdoms/juniorklasserna på förmiddagen och efter lunch den svenska dameliten följt av herreliten.

Sista tävlingsdagen, söndag, kämpar åkare från samma klubb i sann laganda i tremannalag om att bli först över mållinjen, där kan det gå hett till.

tävlingarna kommer man även att kunna följa via Live rapportering, länk kommer komma upp på mountainbikesm.se eller MTB-SM Facebook.

Schema:

Onsdag 19 juli:
16.00 – 18.00 Officiell träning (XCO och XCE)

Torsdag 20 juli:

08.30 – 11.00 XCE – Sprint: tidskval, samtliga klasser.

11.30 XCE – Sprint: Finalheat

Fredag 21 juli:

09.00 XCO – Ungdom

12.10 XCO – Senior

Lördag 22 juli:

09.00 – 16.00 XCO

10.30: Herrjunior

10.40: Damjunior

13.00: Damelit

15.00: Herrelit

söndag 23 juli:

10.00 XCR – Stafett

10.00 Stafett Ungdom

12.00 Stafett Senior

15.00 MTB Motionslopp

Se ett mer detaljerat program här.

Vägbeskrivning till Friluftsområdet Borgen hittar du här.

Presskonferens: Äger rum omedelbart efter målgång i klasserna dam- och herrsenior. Vinnarintervjuer görs med samtliga vinnare.

Presskontakt:
Sandra Salinger
sandrasalinger@hotmail.com

Se inbjudan.

XCO – I denna disciplin startar man klassvis och kör ett förutbestämt antal varv på en rundbana som är ca 4-6 km. Tekniska svårigheter i form av stenkistor, hopp, dropp, m.m. förekommer. Banan utformas önskvärt som en treklöver där cyklisterna kan ses vid flertalet tillfällen.

XCE – Sprinten fungerar likadant som längdskidåkarnas variant, med den skillnaden att cyklisterna startar 4 och 4 i heaten istället för 6 st varje heat som på skidåkning. De 2 första går vidare till nästa heat. Banorna mäter mellan 500 till 1000 m.

XCR – Cross Country Team Relay. Laget består av fyra cyklister i olika klasser, samtliga kör ett banvarv var.

Läs mer på mountainbikesm.se

• mountainbike

• Värnamo

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".