​Ny arena invigs med SM i BMX racing

Lördagen den 4 juli genomförs svenska mästerskapen i BMX racing på en purfärsk arena som invigs i samband med SM-tävlingarna i Uppsala.

BMX-cyklister från de allra yngsta femåringarna till veteraner över 35 år kommer att stå på startfältet på Hägglunds BMX Arena vid Gränbyfälten i Uppsala.

Tävlingarna börjar klockan 13:00 på lördagen, men det kommer att vara träning på banan för de tävlande fredagen, kvällen innan kl. 17-20 och på tävlingsdagen, den 4 juli, från klockan 11.00. Själva invigningen av banan sker kl. 15:00 strax innan finalerna körs igång.

Det är SMK Uppsala som sedan 2014 bygger en BMX racing bana vid Gränbyfälten tillsammans med Uppsala kommun. Banan är designad och byggs till stor del av amerikanska företaget Elitetrax, som även byggt OS-banorna i London, Peking och till kommande OS i Rio. Det avslutande arbetet med banan sköts av medlemmar inom SMK Uppsala och pågår intensivt inför mästerskapen.

Hägglunds BMX Arena blir den första BMX banan i Uppland/Mälardalen som håller EM status enligt det internationella Cykelförbundet, UCI.

Även i Ängelholm pågår arbeten med BMX-banan, som just nu förbereds för den kommande världscupen i BMX Supercross. En åtta meter hög startramp har monterats för att ta emot världseliten på Sibirien BMX Arena den 14-15 augusti i år. Fler banor anpassade till dagens standard ger fler cyklister i Sverige bättre förutsättningar i den internationella konkurrensen.

”Det är mycket positivt att det byggs fler banor. Det ger fler möjligheter för våra unga och äldre cyklister att utöva sporten och bättre förutsättningar i den internationella konkurrensen", säger Lena Alfvén, Svenska Cykelförbundets generalsekreterare.

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av knappt 400 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.