Ny teknik testas för att livesända helgens cupavslutning i MTB XC

När den sista och avgörande SWE Cup-tävlingen i MTB genomförs på Frösön till helgen, går loppen att följa online. Den 30 september sänder Svenska Cykelförbundet tillsammans med Streamify alla lopp från cupavslutningen.

Tack vare en ny och kostnadseffektiv tekniklösning får tittarna möjlighet att både följa huvudsändningen, men också välja själva vilken kameraposition de vill se och därmed kunna följa en specifik åkare under större delen av loppet.

– Vi vet att intresset för MTB och cykeltävlingar i allmänhet är stort i Sverige och har under en längre tid sökt ett kostnadseffektivt sätt att producera och sända cykellopp. Nu är vi glada att kunna erbjuda flera tävlingar online, inte bara elitloppen, via ett nytt samarbete med Streamify, säger Anders Bromée, marknadschef och tävlingsansvarig på Svenska Cykelförbundet.

Tävlingarna genomförs på Frösö Park, strax utanför Östersund (gamla F4-området). Totalt omfattar tävlingarna 19 olika klasser, varav två sportklasser för deltagare på motionärsnivå. Sändningarna kommer att vara gratis och de kommer att kunna följas på scf.se med start kl. 09:30 på lördag, 30 september.

– SCF sökte en kostnadseffektiv lösning för att så många som möjligt ska ha möjlighet att följa deras tävlingar i de digitala kanalerna och då är det fantastiskt roligt att de valde oss som samarbetspartner. Vi är övertygande om att vår lösning kommer kunna hjälpa många andra idrottsförbund, idrottslag och cuper att nå ut till alla dem som vill följa en match eller tävling men som inte har möjlighet att vara på plats, säger Johan Klitkou VD Streamify.

live-sändningen hittar ni på scf.se

Om SWE Cup avslutningen

Sista deltävlingen i SWE Cup Mountainbike XC arrangeras på Frösön den 30 september. Det är idrottsföreningen Frösö IF, som står som värd för tävlingarna. Föreningen kommer också att arrangera SM i MTB XCO både 2018 och 2019.

Se pressmeddelande om SWE Cup, deltävling 5.

• mountainbike

• Östersund

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".