Pontus Kastermyr brutet nyckelben i krasch på EM

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2013 22:53 CEST

Mästerskap i junior och U23 klasserna brukar vara hetsiga och nervösa lopp, och dagens lopp i Olomoucvar inget undantag. Pontus Kastermyr, CK Bure, och Lucas Eriksson, Falköping CK, var inblandade i en stor krasch redan på första varvet, vilket resulterade i brutet nyckelben för Pontus, medan Lucas klarade sig med cykelbyte.

Linjebanan som alla klasserna kör här är spektakulära. Varvat har nästan inga platta partier, det finns en längre stigning på två km upp till mål, samt en brant smal kullerstensbacke. Det blev ett hårt lopp med en åttamanna utbrytning som gick i mitten på loppet. Den ständigt desarmerade klungan låg dock hela tiden på "attackavstånd, 30-40 sekunder bakom. Lucas provade flera gånger att överbrygga, Alexander Fåglum-Karlsson, Falköping CK,  kom tyvärr efter på grund av en krasch när det var tre varv kvar och Gustav fick ge upp ett varv senare. I slutändan var emellertid Lucas kvar och körde om en topp-tio placering, han hamnade slutligen på tolfte plats efter mycket stark och offensiv körning.

" Jag är mycket nöjd med hur killarna körde idag. Alla antog utmaningen i det "krig" om positioner som det är på ett lopp av denna karaktären. Inte minst Alexander som körde jättebra, Lucas var offensiv och stark som vanligt och det är lite synd att han var så nära en topp tioplacering med alla de attacker och den körningen han gjorde. Men just nu går hela teamets tankar till Pontus" kommenterar förbundskapten Mattias Reck.

U23 Damer linje

Det blev en italiensk uppvisning på damernas U 23 lopp. Vann gjorde Susanna Zorzi i stor klass. Hon körde i mål ohotad minuten före sin lagkamrat Francesca Cauz. Trea blev onsdagens tempomästarinna Ganna Solvey från Ukraina. Italien knep även fjärdeplatsen.
Hanna Nilsson körde starkt och satt med fint i gruppen när farten gick upp, samtidigt tappade Alexandra Nessmar och hamnade i en grupp längre bak. Med tre varv kvar fick Hanna dock ge sig och kom sedan in i tredje grupp efter visat ett grymt fokus. Det räckte inte hela vägen fram den här gången så det blir att blicka framåt istället.

Resultat:
12, Lucas Eriksson Falköping CK
33, Gustav Höög Bure CK
77, Alexander Fåglum-Karlsson, Falköpings CK

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.