Seger för Wengelin i Houffalize

Matthias Wengelin startade starkt i det C1- klassade UCI tävlingen i belgiska Houffalize. Han gick om i första skogspartiet, där han kunde dryga ut i en väldigt svår utförskörning. Sedan kunde han loppet igenom utöka ut sin ledning och vann med ca 1 min före Portugals David Rosa och på en tredje plats Sven Nys, cykelcrosskungen från Belgien.

I landslagets damer elit och U23 deltog Caroline Fagerhill som i det ca 20 personer stora startfältet lyckades komma iväg som 4:e tjej efter startbacken. Olyckligtvis vurpade tjejen framför henne på första stigen och drog med sig Caroline. Sedan hade hon lite småvurpor på den mycket tekniska och, efter nattens regnade, sliriga banan. Hon slutade ändå som 3:e tjej i U23-klassen.

”En otrolig prestation av Matthias som höll hög fart genom hela loppet och imponerade stort tekniskt på den svåra banan” kommenterar förbundskapten Anders Ljungberg.

Efter eliten var det dags för herr U23 där Axel Lindh och Dennis Wahlqvist körde blågult. De startade optimistiskt, tog starten och ledde efter första startbacken. De stumnade dock lite efteråt och fick se sig passerade av en del åkare. Axel höll ihop det fint och slutade 7:a och Dennis bokfördes för en 19:e plats.

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av 310 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.