SM i Cykeltrial i Piteå den 29 januari

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2016 10:34 CET

Svenska mästerskapen i Trial inomhus äger rum den 29 januari i Piteå i samband med SM-veckan vinter. Det är det andra mästerskapet som genomförs på inomhusbana i Svenska Cykelförbundets regi. Bland de tävlande har vi Joacim Nymann från Lerum, rankad 6:a i världen i sin klass och regerande svensk mästare. Kvaltävlingar och final går på Pitemässan vid Pite Havsbad och samarrangeras med mästerskapen i X-trial som är den motorburna varianten av Trial. SVT planerar att direktsända finalen.

Tävlingsupplägget är liknande för X-trial och Cykeltrial och man kör i stort sett samma bana på en uppbyggd arena. Ett kval körs under dagen med svårighetsgrad ungefär som en normal elitbana. På kvällen blir det sedan tv-sänd final med de fyra bästa från kvalet, på en bana som är något tuffare. I samband med tävlingarna kommer publik och besökare att erbjudas möjlighet att prova på Trial.

Fakta om Trial
Trial är en spännande och spektakulär cykelgren, där de viktigaste faktorerna är stabilitet och kontroll av cykeln i extrema situationer. Utmaningen är att ta sig över grupperade sektioner utan att sätta foten i marken eller med någon del av cykeln (med undantag av hjulen) vidröra marken eftersom detta medför straff. Efter att ha genomfört sektionerna är det den cyklist som har minst antal straffpoäng som förklaras som vinnare.

Trial växte fram i Europa på 1970-talet och har sina rötter i den motordrivna X-Trial. 1985 integrerades Trial helt inom det internationella cykelförbundet, UCI och har efter det utvecklats snabbt som en cykelsport. Trial är en lättillgänglig sport som utövas över hela världen av barn och vuxna, från 5 år och uppåt, i såväl skogsterräng som stadsmiljö.

Svenska mästerskapen i Trial genomförs både inomhus- och utomhus. Planer finns på att förlägga utomhus-trial till Huskvarna i samband med EM i Mountainbike som äger rum 7-9 maj 2016. Utöver UCI, arrangerar även BIU (Biketrial International Union) cykeltrialtävlingar på internationell nivå.

SM-veckan (vinter) pågår 25 - 31 januari 2016
SM i Trial inomhus körs den 29 januari.

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av cirka 400 föreningar med ca 40000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sex grenar med verksamhet för alla åldrar varav landsväg och mountainbike är de största, därutöver finns BMX, cykelcross, bana och paracykel.