SM i Trial utomhus i Huskvarna den 8 maj

Den 8 maj i Huskvarna går det allra första utomhusmästerskapet i Cykelförbundets regi av stapeln. Tävlingen äger rum i samband med EM i Mountainbike vilket bäddar för en riktig cykelfest av stora mått.

Efter succén under SM-veckan i Piteå då inomhus-Trial drog fulla hus och publik ute i landet satt bänkade hemma i soffan framför tv:n är det alltså dags igen. Vi kan förvänta oss roliga och spännande tävlingar även denna gång. Återigen få se svenska trial-stjärnor göra upp om medaljerna genom balanskrävande hopp på höga och kniviga hinder. Bland de tävlande kommer vi att få se regerande svensk mästare Joacim Nymann från Lerum, rankad 6:a i världen i sin klass.

— Riktigt härligt att det nu blir ett utomhus SM, då det är den naturliga miljön för Trial. Att tävlingen körs i samband med EM i mountainbike ger fler möjligheten att upptäcka vilken spännande cykelgren Trial är, säger Jonas Ljungblad, Svenska Cykelförbundets sportchef.

Förutom SM är det också en första deltävling i SWE Cup samma helg. Den 7 maj går den och blir en bra uppvärmning inför SM!

Svenskar i Europa
Ute i Europa är sporten stor men i Sverige är Cykeltrial en förhållandevis liten sport om man ser till aktivt tävlande, men vi har många utövare som “bara” cyklar för motion och att ha roligt. Internationellt sett har Sverige en toppcyklist som ligger på 6:e plats på världsrankingen, Joacim Nymann från Lerum. Han är regerande svensk mästare både inomhus och utomhus. Övriga mycket duktiga killar att hålla koll på är Tobias Hult från Nyköping och Alexander Karlsson från Falkenberg.

SCHEMA TRIAL under MTB-EM i Huskvarna

Lördag, 7 maj - SWE Cup, deltävling 1

N C B klasserna cyklar kl. 10:30 – 13:30
A klassen och Elit cyklar kl. 14:00 – 16:30

Söndag, 8 maj - Svenska mästerskapen i Trial utomhus
SM samt JSM kl. 11:30 – 14:00 (OBS!! NY TID)

Startlista SM

Herr Elit
Joacim Nymann, Kinds GoGreen CK
Tobias Hult, CK Dainon
Alexander Karlsson, Kinds GoGreen CK
Martin Kleivard, Tranemo CS
Herr Junior
Viktor Fredriksson, CK Dainon
Viktor Hedin, CK Dainon
Rasmus Lidén, Tranemo CS
Emil Dahlqvist, Hawkhills CK

Nadine Kåmark, Kinds GoGreen CK (deltar med dispens, men utom tävlan)

Så funkar tävlingen

Cykeltrial är en spännande och spektakulär cykelsport. Några av de viktigaste faktorerna bakom ett lyckat åk är stabilitet och kontroll på cykeln i extrema situationer. Det gäller att ta sig över grupperade sektioner utan att sätta foten i marken och utan att någon del av cykeln (förutom hjulen) nuddar marken. Brott mot reglerna leder till straffpoäng. Efter att ha genomfört sektionerna är det den cyklist som har minst straffpoäng som vinner.

Under ett SM i Trial finns det två klasser i dagsläget. Herr Elit och Herr Junior, internationellt finns även en damklass men i Sverige har än så länge killar och tjejer kört i samma klass, då det än så länge är få tjejer som utövar Trial. Sverige har i dagsläget en riktigt tjej i Nadine Kåmark som hävdar sig mycket bra internationellt.

Det är fem så kallade sektioner som ska cyklas på ett varv. Dessa sektioner cyklas två eller tre varv, alltså totalt 10 eller 15 sektioner. Elitklassen kör ett svårare “spår” än juniorklassen, men man cyklar i samma sektioner.

Fakta om Trial
Trial växte fram i Europa på 1970-talet och har sina rötter i den motordrivna versionen av trial. 1985 integrerades trial helt inom det internationella cykelförbundet, UCI, och har efter det utvecklats snabbt som en cykelsport. Trial är en lättillgänglig sport som utövas över hela världen av barn så unga som 5 år upp till vuxna, långt över 40, i såväl skogsterräng som stadsmiljö. De vanligaste hjulstorlekar som används inom sporten är 20 och 26 tum.