​Stor Cyclocross-helg direktsänds via webben

Helgen den 24-25 oktober samlas över 200 Cyclocross-åkare i Stockholm för att göra upp om svenska mästartiteln på lördagen och köra en internationell UCI-rankad tävling på söndagen. Båda tävlingarna direktsänds via webben på Sportway.se i samarbete med Svenska Cykelförbundets huvudsponsor PostNord.

Bland de anmälda finns Sveriges bästa damcyklister just nu - Emma Johansson, Härnösand CK och Jenny Rissveds, Falu CK - båda med siktet riktat mot OS 2016 och junioren Ida Jansson, Falu CK, som nyligen kom fyra på JVM i mountainbike och tia på JVM i landsväg. Svenska MTB-mästaren Calle Friberg, Järfälla CK och Martin Eriksson, Cykloteket RT som leder Sverigecupen kommer att tävla om herrelitens mästartröja på lördagen.

På söndag 25 oktober möts de igen i den internationella Cyclocross UCI Cat 2-tävlingen, då med konkurrens av bland andra Kenneth Hansen, som vunnit tre danska mästerskap på raken.

Den tre kilometer långa banan är utslagsgivande och publikvänlig och ligger vid Stora Skuggan på Norra Djurgården i Stockholm. Tävlingarna samarrangeras av föreningarna CkCX och Cykloteket Racingteam i samarbete med Svenska Cykelförbundet.

Cyclocross-SM går på lördag 24 oktober och direktsänds på Sportway.se med start klockan 09:00. Dameliten startar klockan 11:30 och varar i 40 minuter. Herreliten kör i en timme med start klockan 13:15.

Direktsändningarna av den internationella UCI-tävlingen startar på söndag 25/10 klockan 09:00 med motionsklasser. Dameliten startar klockan 13:15 och Herreliten klockan 14:15.

Cyclocross-säsongen är från september – februari och samlar många cyklister som normalt kör landsväg och/eller mountainbike. Intresset för Cyclocross är redan mycket stort i Europa och växer även i Sverige – antalet anmälda till årets mästerskap är rekordstort. Världsmästerskapet går sista helgen i januari i Belgien.

Program CX-helgen i Stockholm 24-25 oktober

24/10, SM i Cyclocross
Kl. 09:00-10:15P 10-12, P/F 13-14, P/F 15-16, nybörjare (ej SM-status)
Kl. 10.30-11:30Herrjuniorer och H30