Sverige arrangerar World Cup i BMX Supercross 2015

Sverige har tilldelats en av fem deltävlingar för UCI World Cup BMX Supercross 2015. Det är första gången som Sverige får arrangera ett World Cup i BMX. Evenemanget kommer att genomföras i Ängelholm på Sibirien BMX Arena den 15-16 augusti 2015. De övriga fyra deltävlingarna kommer att köras i USA, Argentina, Holland och England.

− Att Sverige och Ängelholm har blivit tilldelade World Cup BMX Supercross är helt fantastiskt och ett stort steg i rätt riktning för sporten i landet. Jag har under många år varit en aktiv del av BMX och kan inget annat än glädjas över denna framgång, säger Bengt Viebke, tävlingsansvarig.

World Cup tävlingen i Sverige blir extra viktig eftersom de tävlande då har sin sista chans att kvalificera sig till OS i Brasilien 2016. Det innebär att hela världseliten finns på plats under World Cup i Ängelholm.

Arrangemanget kommer att koordineras och genomföras av det nybildade företaget, Blue N’ Yellow Events, som har involverat flera parter för att få hem deltävlingen. Stödet kommer främst från Ängelholms kommun, Ängelholms Näringsliv, Event in Skåne, Svenska Cykelförbundet och Engelholms BMX Klubb.

− World Cup BMX Supercross är förmodligen det största sportsliga evenemang som Ängelholms kommun har tilldelats. Att få vara en del av detta är inte bara smickrande utan en fantastisk utmaning som jag ser fram emot, säger Glenn Stjernkvist, evenemangsansvarig, Blue N’ Yellow Events.

För mer information:
Bengt Viebke, tävlingsansvarig
+46 709 281088, Bengt@blueandyellow.se

Glenn Stjernkvist evenemangsansvarig
+46 702 276555, glenn@hiwayevent.se

Fakta om BMX Supercross
BMX är en cykelgren som utövas på en bana liknande en motocross-bana med olika typer av hopp och doserade kurvor. Den 300-500 meter långa banan startar vid en startkulle med startgrind för att åkarna ska få en så snabb start som möjligt. Efter bästa förmåga ska man cykla genom banan och fram till mållinjen. Sporten utvecklades i USA under tidigt 1970-tal och sedan 1993 styrs den organiserade BMX-sporten av det internationella cykelförbundet, UCI. Det första VM hölls 1982 och 2008 blev BMX även en OS-gren.