Sverige skickar 13 cyklister till europamästerskapen i Glasgow, Storbritannien

2-12 augusti i Glasgow, Storbritannien kommer europamästerskapen på landsväg, BMX, bancykel och mountainbike att hållas. Nu är den svenska EM-truppen klar som bland annat Emilia Fahlin och Tobias Ludvigsson blir endel av.

Årets Europamästerskap för herr- och damelit är speciellt då grenarna BMX, bancykel, landsväg och mountainbike för första gången är samlade på ett och samma ställe under EM-veckan. Totalt kommer Sverige ha 13 cyklister på plats för att köra om mästerskapsmedaljerna. Europamästerskapen på cykel är en del av den nya multisportshändelse som sammanför europamästerskapen för friidrott, simning, cykling , gymnastik, rodd, triathlon och golf.

Landsväg

På vägarna runt Glasgow, East Dunbartonshire och Stirling kommer dam- och herrelitloppen på landsväg att avgöras. I den svenska truppen ingår bland annat Tobias Ludvigsson som är nyss hemkommen från sitt första Tour de France och har även ett SM-guld i tempo i bagaget från tidigare i år.

– Vi hoppas att Tobias kommer ur Touren med en bra form. Vi förväntar oss en topp tio placering på tempot av Tobias, säger förbundskapten Lucas Persson.

I laget ingår även U23an och regerande svenska mästaren på linje Lucas Eriksson som tidigare under sommaren slutade femma på U23-EM.

– På linjeloppet så har vi fyra starka killar som ska få chansen att visa vad dom går för, säger förbundskapten Lucas Persson.

På damsidan har vi Emilia Fahlin som har visat bra form under säsongen med bland annat vinst i Gracia-Orlovà tour och även SM-guld i linje.

– Emilia har verkligen visat klass under säsongen, om allt stämmer och vi lyckas att hålla henne framme på slutet då tror jag att Emilia kan ta medalj, säger Lucas Persson.

Schema

Damernas linjelopp
söndag den 5 augusti

Herrarnas tempo
onsdag 8 augusti

Herrarnas linjelopp
Söndag 12 augusti

Damelit
Emilia Fahlin, Örebrocyklisterna
Sara Penton, Stockholm CK
Sara Mustonen, team Crescent D.A.R.E cykelklubb
Hanna Nilsson, Åhus cykelklubb
(Reserv Sara Olsson)

Herrelit
Tobias Ludvigsson (kör även tempot), CK HVR16
Gustav Höög, CK HVR16
Lucas Eriksson, Motala AIF CK
Richard Larssen, Ryska Posten SK

BMX

I BMX-truppen ingår regerande svenske mästaren Filip Svanberg, Kungsbacka BMX-klubb och Oscar Jägestedt, Malmö BMX racing. På den nybyggda BMX-banan med olympisk standard i Knightswood Park kommer Filip och Oscar börja sin jakt på mästerskapsmedaljerna under fredagen den 10 augusti med kvalrundorna. Under lördagen den 11 augusti kommer finalerna att köras.

Filip Svanberg, Kungsbacka BMX-klubb
Oscar Jägestedt, Malmö BMX racing

Mountainbike

Torsdag 7 augusti kör de allra bästa mountainbike cyklisterna i europa om medaljerna. På förmiddagen har vi dameliten där Linn Gustafzzon, Team KBK Bikes CK finns med på start. Linn är med flera SM-medaljer och internationella meriter i bagaget tillbaka efter ett tävlingsuppehåll på grund av en skadad armbåge under förra säsongen. Hon har visat på bra form då hon knep silvret under mountainbike SM i Östersund.
På eftermiddagen är det herrelitens lopp som ska köras, där står Michael Olsson, Serneke Allebike CK och Matthias Wengelin, Länna sport CK på startlinjen.

Linn Gustafzzon, Team KBK Bikes CK
Michael Olsson, Serneke Allebike CK
Matthias Wengelin, Länna sport CK

Mer information om mästerskapen hittar du här:

broadcast

European championships Glasgow 2018

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 50 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist!

Lucas Persson

Förbundskapten, landsväg Landslag landsväg +46 76 865 01 50