VM-guld till Anna Beck och Henrik Marvig

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2017 14:21 CEST

VM-guld till Anna Beck och Henrik Marvig

Under avslutande dagen av paracykel-VM i Pietermaritzburg, Sydafrika smällde Henrik Marvig och Anna Beck till med ett varsitt guld i sina respektive klasser.
VM-debutanten Anna Beck, som tävlar i klassen WC3, har haft en stark världscupsäsong med fyra silvermedaljer från världscupen i Belgien och Holland. Hon tog även ett VM-silver under tempot som kördes tidigare under veckan. Hon avslutar därmed sin VM-debut med två medaljer av två möjliga, VM-guld i linjelopp och VM-silver i tempo.
Henrik Marvig, Jönköpings CK, som tävlar i klassen MC3, inledde VM med en 12e plats på tempot och avslutade VM-veckan med att ta ett guld i linjeloppet.

Totalt har landslaget i paracykel tagit fem medaljer under VM i Pietermaritzburg, Sydafrika.
Rickard Nilsson - VM-silver i tempo och VM-brons i linjeloppet.
Anna Beck - VM-guld i linjelopp och VM-silver i tempo.
Henrik Marvig - VM-guld i linjeloppet.

Kontakt på plats:

Michael Lindgren, förbundskapten.
michael.lindgren@scf.se

Läs även:

Allt om Paracykel
Kom igång med Paracykel
Swedish team going for glory at Para World Champs

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".