Med sikte på VM-guld

Till helgen går VM i Boogie Woogie av stapeln i Stuttgart, Tyskland. Under det gigantiska evenemanget German Open Championships är mästerskapet i Boogie Woogie en populär del och en rivig avslutning av den veckolånga tävlingen. De svenska VM-paren är i toppform med siktet inställt på guld.

Elva svenska par representerar vid mästerskapet. Fem vuxenpar, fem juniorpar och ett seniorpar har kvalificerat sig och tagits ut för att försvara de blågula färgerna i hård konkurrens om medaljerna.

På juniorsida återfinns tre svenska par på plats 2-4 på världsrankingen. Etta ligger ett italienskt par som förväntas bli juniorernas hårdaste motståndare. Det svenska juniorlaget är dock väl förberedda och redo att slåss om medaljerna, även den med högst valör. De par som tävlar VM i Boogie Woogie juniors på fredag är Joel Lundberg och Linnea Takman, Hampus Falk och Emilia Ivarsson samt Gustav Lundberg och Evelina Takman, alla från Dancing Team Club Hammarö, Jonas Boberg och Ebba Victorin från Mälardalens Dansklubb Kolbäck och Niklas Skarin och Alice Jansson från Dance Port Fjällbacka/Västkustbuggarna Tanumshede. Totalt gör 22 par upp om medaljerna i klassen.

I seniorklassen, Boogie Woogie seniors, som också går av stapeln under fredagen, tävlar Claes och Ann-Catrin Bergström från Dansklubben Donnum Ferrum Göteborg för Sverige. Paret tävlade senast på en världscuptävling i Rimini i mitten av juli och slutade där på en nionde plats. På förra årets VM i Molde, Norge gick paret till semifinal och slutade på en elfteplats. I år konkurrerar de mot 17 andra par.

På lördagen är det dags för vuxenparen och totalt möts 38 par i Boogie Woogie Main class. Även det svenska vuxenlaget känns otroligt starkt och samtliga fem par finns med på världsrankingens topp 15. I vuxenklassen representerar Henric och Joanna Stillman från Mälardalens Dansklubb Kolbäck, Benjamin Österlund och Angelica Källström från Uppsala Bugg och Swing Society, Jesper Boberg och Sara Victorin och Pontus Persson och Isabella Gregorio från Borås Dansförening samt Pontus Spelmans och Lena Magnusson från L-A Danzers Dansklubb Ludvika. Samtliga par har dansat final på tidigare världscuptävlingar i år och laget känns otroligt starkt.

I år hålls den 29e upplagan av German Open Championships, en av världens största tävlingar i Standard och Latin. Tävlingarna hålls i Kultur- & Kongresszentrum Liederhalle och par från hela världen reser under en hel vecka till Stuttgart för att tävla. Förutom paren som tävlar VM i Boogie Woogie finns svenska par på plats för tävlingarna i Standard och Latin.

• german open championships
  • tyskland