Svenska dansare tävlar på världens största Lindy Hop-tävling

I helgen går International Lindy Hop Championship av stapeln i Washington DC, USA. Tre svenska par har rest dit för att delta i tävlingarna. ILHC arrangeras för femte året i rad och är den största och främsta Lindy Hop-tävlingen i världen där par från alla kontinenter deltar. Pontus Spelmans och Lena Magnusson från LaDanzers i Ludvika kommer att tävla i juniorklassen och Jakob Bergelin och Anna Fors från Luleå Bugg & Swing samt Pontus Persson och Isabella Gregorio från Borås Dansförening kommer att tävla i vuxenklassen.

Tävlingarna pågår under fyra dagar och anordnas i samband med ett stort internationellt dansläger med instruktörer från hela världen. De svenska dansarna kommer att tävla i kategorierna Strictly Lindy, Lindy Hop Classic och Showcase där de kommer få mäta sig mot de bästa dansarna i världen.

Målet är att dansarna kommer till final. Nytt för i år är att vi har ett juniorpar med och det ska bli spännande att följa dem under tävlingsdagarna, säger Helena Norbelie, förbundskapten i Lindy Hop.

Foto: Stefan Westberg

• lindy hop