Epilepsiförbundets Guldljuspris till Gulli Johansson

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 13:00 CET

Svenska Epilepsiförbundets Guldljuspris 2010 har tilldelats Gulli Johansson. Priset utdelades av Birgitta Dahl i riksdagshuset den 29 november.

Juryn; Guldljusrådet som består av Birgitta Dahl, f d riksdagens talman, Peter Althin, advokat, Barbro Beck-Friis, professor samt Chatrine Pålsson Ahlgren, fd riksdagsledamot samt Lars Gårdfeldt, teologie doktor, gav följande motivation till sitt beslut:

”Gulli Johansson har på ett generöst och öppet sätt delat med sig av sina upplevelser av felbehandling av epilepsi. Trots sitt långvariga personliga lidande har Gulli haft kraft och mod att öppet berätta i syfte att inte fler ska drabbas”

Gulli Johansson fick epilepsi 1996 och felmedicinerades därefter i elva år. Läkemedelsbehandlingen medförde svåra biverkningar som förvärrade hennes tillstånd så mycket att en demensutredning genomfördes. Hon blev glömsk, trött, ramlade och kunde inte laga mat. När hon var döende togs medicinen bort och Gulli gick från svårt dement till frisk på några dagar. Gulli förlorade elva år av sitt liv och har begärt skadestånd av staten som beviljat 165 000 kr. Hon vill också ha en ursäkt av staten, men det har hon inte fått.

-      Det gör väldigt ont när jag tänker på hur min familj haft det under alla de här åren, men det som överskuggar allt är att jag kan njuta av livet igen. Det finns en lång paus i mitt liv, men jag kan lyssna på musik, läsa böcker och glädjas åt mina barnbarn, säger Gulli Johansson utan bitterhet i rösten.

-         Gulli Johanssons dyrköpta livserfarenhet understryker behovet av mer resurser till epilepsivården. Vi behöver förbättrad epilepsivård, bättre geriatrisk kompetens och samordnad läkemedelsgenomgång, säger Börje Vestlund, förbundsordförande.

Kommentarer (0)