Almedalen: Europeiska socialfonden gästas av Ärkebiskopen, Bodil Jönsson och Anders Lago

ESF är även i år en stor aktör under politikerveckan i Almedalen. Fokus ligger på tre temadagar, 5-7 juli, kring Sveriges utvecklingsfrågor, utanförskap och arbetsplatslärande. Foto: Gotlands kommun

Bland dem som medverkar i Europeiska socialfondens, ESF, seminarier om arbetsplatslärande och kampen mot utanförskap kan också nämnas integrationsminister Erik Ullenhag och arbetsmarknadsminister Hillevi Engström liksom SKTF:s förbundsordförande Annika Strandhäll. Andra namn i deltagarlistan är Irene Wennemo, socialförsäkringsutredningen, Carola Gunnarson, SKLs andre vice ordförande och Åsa Lindh, Svenska ESF-rådets generaldirektör.

Tre temadagar
Utöver dessa medverkar myndighetsrepresentanter och forskare i ESFs tre temadagar som kretsar kring utveckling, utanförskap och arbetsplatslärande.

Projektledare från olika delar av arbetslivet bidrar med vittnesmål om resultat och erfarenheter från socialfondens arbete. Programmet, totalt sjutton inslag, är sammanställt av processtödet SPeL i samarbete med  socialfondens temagrupper.

Samtliga seminarier äger rum i Donnerska husets trädgård. Precis utanför trädgården på Donners Plats finns ett gemensamt ESF-tält som informationspunkt.

ESFs temagrupper arrangerar separata seminarier vid sidan av det samlade programmet.

Ladda ner hela programmet

Kontakt arrangörsgruppen:
Torsten Thunberg  070-579 33 98
Jacob Schulze 070-313 47 10

• Undervisning, lärande

• eu-pengar
  • almedalen
  • svenska esf-rådet
  • arbetsmarknadsprojekt
  • europeiska socialfonden

I Sverige ger ESF minst 315 000 personer ett kunskapslyft på arbetsplatser eller hjälp att komma in på arbetsmarknaden. EU:s 27 länder satsar 75 miljarder euro under 7 år. Det är stöd till de svagaste på arbetsmarknaden men också en hävstång för konkurrenskraft i företagen. Sedan 2008 har Svenska ESF-rådet fördelat nästan 5,7 miljarder kronor till sammanlagt 1836 ESF-projekt runtom i Sverige.

Lena Ivö

Presskontakt Kommunikationschef Information, kommunikation, press 08-579 171 25