Tragedin i Haiti förvärras

Nyhet   •   Jan 14, 2010 10:49 CET

Tragedin i Haiti visar sig nu vara värre än befarat. Att också FN har drabbats hårt ställer hjälparbetet på svåra prov. FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic uttrycker sitt djupa deltagande med de drabbade.

Ett drygt dygn efter tisdagens jordbävning på Haiti stod det klart att omfattningen av katastrofen är större än man kunnat ana. Tusentals människor befaras ha omkommit och ännu fler har förlorat sina hem. Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, uttrycker sitt djupa deltagande med drabbade och anhöriga.

– Jordbävningen är ett fruktansvärt slag mot ett redan utfattigt land och dess befolkning. Våra tankar går i dag till alla drabbade. Omvärlden – regeringar, organisationer och enskilda – måste kraftsamla för att bistå Haitis folk, säger Aleksander Gabelic.

Under onsdagen stod det klart att två hotell som inrymmer FN-anställda har rasat samman. Sexton FN-anställda – från Argentina, Brasilien, Tchad och Jordanien – rapporteras döda och omkring 150 saknas. Siffrorna befaras stiga.

– FN har stor betydelse för utvecklingen på Haiti. Att många FN-anställda, bland dem chefen Hedi Annabi, saknas påverkar både långsiktigt utvecklingsarbete och akut katastrofarbete. FN finns på plats genom bland annat World Food Programme och måste få omvärldens stöd för sina hjälpinsatser, understryker Gabelic.

Svenska FN-förbundet samlar in pengar till Haitis behövande. Förödelsen är ofattbar och behoven av hjälp enorma.

Så här gör du för att bidra:
Sätt in valfri summa på Plusgiro-konto 90 00 79-5. Skriv ”Haiti” i meddelanderutan.

Du kan även skänka pengar direkt via vår betaltjänst eller SMS:a "FN" till nummer 72 909 så bidrar du med 50 kronor.

Svenska FN-förbundet samarbetar primärt med WFP, World Food Programme, som finns på plats på Haiti och har påbörjat hjälparbetet. WFP kommer i ett första skede att fokusera på distribution av högenergikex som räcker till 30 000 personer i sju dagar. Här kan du läsa mer om FN:s arbete på Haiti.