FN-förbundet i Almedalen: Framtidens svenska militära fredsinsatser

I centrum för debatten om det nationella försvaret står ofta Gotlands strategiska betydelse. I Almedalen frågar Svenska FN-förbundet vilket ansvar Sverige har för internationell fred och säkerhet. Det sker i ljuset av återkommande statistik över historiskt lågt svenskt deltagande i internationella fredsfrämjande insatser. FN-förbundet gästas av bland andra ÖB Sverker Göransson, utrikesminister Carl Bildt, försvarsminister Karin Enström och Socialdemokraternas försvarspolitiske talesman Peter Hultqvist som ger sin syn på Sverige, FN och Sveriges militära roll i omvärlden.

FN-förbundet uppmärksammar även Sveriges bistånd till FN. Gör det någon skillnad? Marika Griehsel leder en frukostdebatt på onsdag den 2 juli kl 08.00 mellan FN-experter och politiker från regering och opposition.

Under veckan presenterar FN-förbundet en ny debattantologi om framtidens svenska militära fredsinsatser med bidrag av bland andra Annika Hilding Norberg, Johan Wiktorin och Kurt Mosgaard.

Se FN-förbundets samtliga programpunkter här (PDF-dokument, 344 kB).

Kontaktpersoner för FN-förbundet i Almedalen:

Aleksander Gabelic, ordförande, tel 070-770 04 18
Jens Petersson, biträdande generalsekreterare, tel 070-770 25 82