Håll öppet för kärnvapenförbud, Linde!

Svenska FN-förbundet välkomnar Ann Linde som vid riksmötets öppnande på tisdagen utsågs till ny utrikesminister efter Margot Wallström.

– Ann Linde måste fortsätta i svensk utrikespolitisk tradition och sätta de humanitära frågorna, jämställdhet och nedrustning i centrum. Hon bör också i likhet med sin företrädare hålla öppet för omprövning av beslutet att ställa sig vid sidan av FN:s kärnvapenförbud i det fall förhandlingarna inom icke-spridningsfördraget inte leder till konkreta löften om nedrustning, säger Annelie Börjesson, ordförande i FN-förbundet.

– Beslutet att stå utanför FN:s kärnvapenförbud bryter mot svensk nedrustningstradition och mot folkviljan. Att verka för fredligt globalt samarbete i FN och att ta striden, både i och utanför Sverige, med krafter som ifrågasätter internationella avtal, nedrustning och mänskliga rättigheter är viktigare än på länge, fortsätter Annelie Börjesson.

Svenska FN-förbundet tackar Margot Wallström för hennes insatser som utrikesminister.

– Valet av Sverige till FN:s säkerhetsråd och arbetet som bedrevs i rådet visar att ett litet land kan påverka i kraft av goda argument. Sverige måste fortsätta att vara en orädd röst i världspolitiken med nedrustning, konfliktförebyggande och en feministisk utrikespolitik som viktiga inslag, säger Annelie Börjesson.