Första FSC-certifieringen för mangroveskogar på Borneo

Näsapan är en unik art som kännetecknas av sin stora utskjutande näsa och som endast finns på Borneo. Från att näsapan funnits längst hela Borneos kust är den idag mer hotad än orangutangen, och populationen har minskat med mer än 50 procent under de senaste fyra decennierna.

Största andelen av den återstående populationen av näsapan lever utanför skyddade områden och blir därmed allt mer hotad på grund av förlust av sina livsmiljöer. Att livsmiljöerna blir allt mindre beror bl.a. på grund av skogsavverkning, odling och att bebyggelsen brer ut sig.

I ett av de områden på Borneo där avverkning sker av mangroveskog har WWF Indonesien arbetat aktivt med skogsområdena PT Kandelia Alam och BIOS, för att se till att avverkningen sker på ett sätt som bevarar livsmiljön för utrotningshotade arter såsom näsapor och flera delfinarter. Under 2015 blev dessa områden certifierade enligt FSC:s regelverk för gruppcertifiering, det är ett område motsvarande 28 220 hektar mangroveskogar.

"Certifieringen innebär en viktig milstolpe i Indonesien. En FSC-certifiering innebär att mangrove- och sumpskogar förvaltas enligt bästa praxis, och det är ett stort ansvar för företagen att skydda och bevara mangroveekosystem", säger Joko Sarjito, WWF Global Forest & Trade Network manager i Indonesien.

Läs hela nyheten på WWF Internationals hemsida.