FSC® på frammarsch

Nya medlemmar, ökad certifiering och bekräftelse att certifieringen spelar roll för den brukade skogen. FSC spelar roll för skog och människor.

Nyligen genomförde föreningen sin årsstämma, och när vi nu blickar tillbaka på 2014 ser vi att vi kommit lång väg på många fronter. Några av de positiva utvecklingar som skett under året är att andelen gammal skog, död ved och de stora lövträden ökar i omfattning. Statistik från Riksskogstaxeringen vid SLU, visar att den ökade naturhänsynen ger resultat i våra svenska skogar. Både skogsbrukscertifiering och den nya lagstiftningen ses som orsakerna till varför förändringen skett. Statistiken styrker även vår egen utvärdering, rapporten FSC-certifieringens bidrag till biologisk mångfald, från 2013.

FSC-certifieringen fortsätter att öka i Sverige, både när det gäller certifierade skog och antal spårbarhetscertifikat. Den största ökningen av certifierad skog kommer från gruppen; mindre markägare som äger upp till 1000 hektar.

-Det är glädjande att fler vill ta ansvar för sitt markinnehav och frivilligt väljer att certifiera sig, det spelar stor roll för den biologiska mångfalden i våra brukade skogar, säger Lina Bergström verksamhetschef vid Svenska FSC.

FSC driver utvecklingen av minskad kemikalieanvändning i de svenska skogarna
Kemikalieanvändningen för att bekämpa snytbaggen har halverats på fyra år. Genom att vi ställer krav på giftfria plantor drivs också utvecklingen mot att hitta alternativa lösningar framåt. Den utveckling som nu sker är resultatet av en lång och kärvade process som initierades av våra medlemmar i miljökammaren och den sociala kammaren. Under de senaste fyra åren har våra certifikatsinnehavare gjort stora satsningar för att utesluta användningen av kemiska bekämpningsmedel från de certifierade skogsbruket. Några certifikatsinnehavare har nått stor framgång, då de nästa helt har uteslutit användningen av kemiska bekämpningsmedel vid planteringen.

-Kemiska bekämpningsmedel är ett problem både för miljön och för de som arbetar med plantorna. GS-facket har under många år jobbat för att få bort giftanvändningen i skogen och den minskning vi sett de senaste åren fortsätter i rask takt. Alla certifierade skogsbolag har nu redovisat en tidsplan för utfasning av gifterna och om planerna håller kommer den sista giftbehandlade plantan sättas ut under 2019. Detta skulle aldrig inträffat utan FSC:s regelverk, säger Leif Johansson, central ombudsman för Facket för skogs-, trä-, och grafisk bransch, GS.

Mindre markägare är en viktig målgrupp för FSC, både i Sverige och internationellt.
Svenska FSC koordinerar ett internationellt projekt för rättvisemärkta FSC-produkter. Pilotprojektet lanserades för att stödja mindre skogsägare och småskaliga förädlingsföretag i syd genom att synliggöra deras verksamhet, skapa en marknad för deras produkter och se till att de fick ett rättvist pris för sina produkter på marknaden, samtidigt som man behåller miljömässiga värden och sociala värden. Sprunget ur pilotprojektet startades – Fair Wood initiativet – som är ett samarbete mellan svenska entreprenörer, frivilligorganisationer, mindre skogsägare och småskaliga företag i Chile, Tanzania och Indonesien. Nu har Fair Wood åtagit sig att skapa en marknad för FSC och rättvisemärkta produkter i Europa.

I projektet uppkommer många frågor: Varför har FSC inte lyckats att få fler mindre skogsägare i tropiska länder certifierade? Hur kan FSC skapa marknader för produkter från mindre skogsägare och vad är egentligen FSC:s roll? Vilka intressenter bör projektet nå ut till? Hur kan vi lyfta upp de sociala värdena av FSC? Hur kan vi skapa en transparent integrerad marknad som är hållbar, rättvist och dessutom uppfyller alla marknadens krav? Alla de här viktiga frågorna för mindre skogsägare var även i fokus på FSC:s Generalförsamling 2014 där 5 av 19 godkända motioner handlade om mindre skogsägare.

-Det här har varit en de tuffaste nötterna för FSC att knäcka, att skapa tillgång till marknader för mindre markägare med avsikt att minska avskogningen i globala syd. Det är spännande att det här sker i Sverige, vilket till stor del beror på det inspirerande arbete som Svenska FSC:s medlemmar startat genom initiativet – Fair Wood. Det är ett nytt radikalt sätt att hantera denna utmaning, säger Rose Dumas, projektkoordinator vid Svenska FSC.

I Sverige har vi satsat på att öka kännedomen och kunskapen om FSC bland mindre markägare. Under 2014 lanserade vi två webbutbildningar där man får lära sig mer om hur våra regler genomförs i praktiken. Förhoppningen är att nå ut till privata markägare, entreprenörer och andra intresserade för att öka kunskapen om skogsbruksstandarden.

Pågående revision av den svenska skogsbruksstandarden
Under 2014 intensifierades arbetet med standardrevisionen. I revisionen sker arbetet på tre olika nivåer. En nivå handlar om att skriva en klar och tydlig standard – med indikatorer som ger tydlighet i vad skogsbrukaren ska göra, och som också går bra att följa upp vid den årliga revisionen. Den andra nivån handlar om att standarden ska anpassar till FSC:s nya principer och kriterier (där den internationella standarden - IGI anger riktlinjer för indikatorskrivandet). Den tredje nivån handlar om intressenternas krav på en ny skogsbruksstandard. Enligt planen kommer den första remissen på standarden ut till hösten 2015.

Ökad representation
Under 2014 fick föreningen tre nya medlemmar. Svenskt friluftsliv och Koncessionssamebyarnas intresseförening blev nya medlemmar i den sociala kammaren och Sveriges Entomologiska Förening blev nya medlemmar och ingår i miljökammaren.

-Vi är glada över våra nya medlemmar och hälsar dem varmt välkomna. Det är viktigt med en mångfald av organisationer bland våra medlemmar, och våra nya medlemmar är ett välkommet nytillskott, säger Lina Bergström.

Läs mer om detta och mycket mer i vår verksamhetsberättelse för 2014 – Skog och människor.

Forest Stewardship Council® är en global medlemsorganisation som verkar för ett ansvarsfullt bruk av världens skogar. Vi utvecklar regler för att höja nivån på ansvarstagandet inom skogsbruket, för att tillfredsställa nuvarande och kommande generationers sociala, ekologiska och ekonomiska behov och rättigheter. Läs mer om Svenska FSC på www.fsc-sverige.org