FSC:s spårbarhetsstandard ute på den andra remissomgången

Spårbarhetsstandarden (Chain of Custody FSC-STD-40-004) är huvudstandarden för företag som tillverkar, bearbetar eller handlar med FSC-certifierat material och andra FSC-certifierade skogsprodukter. Den påverkar mer än 29 000 FSC-certifierade företag välden över.

Alla intresserade välkomnas att svara på remissen.

Syftet med revisionen är att se över och strömlinjeforma spårbarhetsstandarden för att säkerställa dess fortsatta relevans och effektivitet, att material och produkter som köps, märks och säljs som FSC-certifierat är äkta och att de tillhörande kraven är korrekta.

Remissen kommer att vara öppen i 60 dagar och stänger den 31 oktober 2015.

Mer information hittar ni på webbsidan för revisionsprocessen

Läs mer på FSC Internationals hemsida

FSC, Forest Stewardship Council®, är en ideell organisation som främjar ett miljöanpassat, samhällsnyttigt och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar med hjälp av standarder och certifiering. Systemet är frivilligt, globalt och marknadsdrivet. Över 180 miljoner hektar skogsmark i över 80 länder är idag FSC-certifierad. I Sverige är drygt 50 procent av skogsarealen FSC-certifierad. Du hittar mer information om Svenska FSC på www.fsc-sverige.org

• Mänskliga rättigheter