Greenpeace International och Forest Stewardship Council® satsar för att stoppa kommersialiseringen av och skydda världens intakta skogslandskap

Två av världens främsta ledare inom miljöfrågor, Kim Carstensen generalsekreterare för Forest Stewardship Council och Kumi Naidoo generalsekreterare för Greenpeace International träffades i Amsterdam för att diskutera frågan om hur vi ska rädda världens sista kvarvarande Skogsområden som inte påverkats av modern industriell utveckling, så kallade intakta skogslandskap (IFL).

Vi ser FSC som en del av lösningen att skydda orörda skogar, säger Carstensen. För att försäkra att dessa skogar skyddas, så måste vi se hela bilden och närma oss skyddet av orörda skogar med en mängd olika lösningar, där vissa områden är skyddade, en del är reserverade för urfolken, och en del är ansvarsfullt brukade i enlighet med FSC:s standard. Att upprätthålla de två ytterligheterna; att certifiera alla orörda skogar för kommersiellt bruk å ena sidan, och strikt genomdriva ett globalt skydd av dessa områden å andra sidan, är inte möjligt, praktiskt eller önskvärt.

Naidoo från Greenpeace International förklarar vidare, ”Om vi fortsätter att behandla skydd av miljö och att tillgodose behoven hos människor som två skilda frågor, kommer vi att förlora dem båda. Det är endast genom att föra samman dessa två frågor, förstå var brytpunkterna är, och se till att vi har en vinst för miljön och en vinst för människorna - samtidigt – som vi kommer att gå framåt. Den svårighet som vi är engagerade i utifrån ett makroperspektiv, är om mänskligheten klarar av att samexistera med naturen på ett ömsesidigt sätt, beroende av varandra, i århundraden och århundraden framöver”.

Orörda skogar, utgör omkring 25 procent av det globala skogstäcket och spänner över 64 länder. Motion 65, ett förslag som lämnats av Greenpeace och andra medlemmar på FSC:s generalförsamling 2014, och som godtogs med överväldigande stöd från FSC:s medlemmar, kräver att FSC utvecklar formella mekanismer för att skydda intakta skogslandskap i sina nationella certifieringsstandarder.

Under 2016 kommer FSC att bli det första skogscertifieringssystemet till att även omfatta intakta skogslandskap i sin standard för skogsbruk.

Både Carstensen och Naidoo kommer att delta vid World Forestry Congress, Durban, Sydafrika.

Diskussionen mellan Carstensen och Naidoo hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=ohtTU--RxsI&list=PLa2IAmKIQrqSzLYOo9jo03ytIpyYdcuPY&index=1

För mer information kontakta:

Lisa Smyth, FSC Communications Manager (på plats i Durban)
Email: communications@fsc.org

Mob: +27 74 133 1847