Munksjö ny medlem i Svenska FSC®

Munksjö, ett av världens största specialpappersbolag, har nu blivit medlem i Svenska FSC. Omställningen till ett hållbart samhälle är en naturlig drivkraft för Munksjös tillväxt då deras produkter kan ersätta icke förnyelsebara material.

Idag är 11 av Munksjös 12 större produktionsenheter certifierade enligt FSC:s spårbarhetsregler och all massa som köpt är certifierad enligt FSC eller uppfyller våra regler för kontrollerat virke. Som ett led i att ytterligare bidra till ett ansvarsfullt brukande av världens skogar har Munksjö anslutit sig till Forest Stewardship Council.

"Förnyelsebar träfiber utgör basen i alla våra produkter. Därför har vi all anledning att proaktivt främja ett ansvarsfullt skogsbruk, både ur miljösynpunkt och för vår verksamhet", säger Jan Åström, VD.

”Vi är väldigt glada att Munksjö valt att bli medlem hos oss och stödjer oss i det viktiga arbete vi gör. Det är positivt att marknaden och efterfrågan på FSC-produkter ökar, på så sätt kan vi tillsammans ta ansvar för att våra skogar ska finnas kvar för framtida generationer”, säger Lina Bergström, verksamhetschef vid Svenska FSC.

FSC - Bra för skog och människor
Forest Stewardship Council® är en global medlemsorganisation som verkar för ett ansvarsfullt bruk av världens skogar. Vi utvecklar regler för att höja nivån på ansvarstagandet inom skogsbruket, för att tillfredsställa nuvarande och kommande generationers sociala, ekologiska och ekonomiska behov och rättigheter. Läs mer om Svenska FSC på www.fsc-sverige.org