Nu har de två första åren med timmerförordningen utvärderats

Europeiska kommissionen har nyligen släppt en rapport där de två första åren med timmerförordningen utvärderats. Rapporten visar på framsteg och utmaningar, det krävs mer ansträngning från medlemsstaterna och den privata sektorn.

I rapporten konstateras att EU är på väg att uppnå sina mål att bekämpa olaglig avverkning och handeln med olagligt avverkat timmer, men utmaningar kvarstår. Vissa positiva trender är synliga, nämligen att aktörer på EU:s marknad successivt vidtagit åtgärder för att säkerställa lagligheten av sina leverantörer och att det finns mer medvetenhet om problemet med olaglig skogsavverkning bland EU:s konsumenter. Förordningen har också uppmuntrat producentländerna att utveckla system för bedömning av överensstämmelse med kraven i lagstiftningen. Det krävs dock ytterligare ansträngningar från både medlemsstaterna och den privata sektorn för att säkerställa en effektiv och ändamålsenlig tillämpning.

"I Sverige har vi märkt att det finns ett stort intresse för att lära sig mer om timmerförordningen från företagssidan. De vet att de måste ha kontroll över sin spårbarhet, och många av de FSC-certifierade företagen använder sin certifiering för att underlätta dokumentationen. Vi uppmuntrar också importörer att leta efter FSC-certifierat material för att bidra till ett ansvarsfullt nyttjande av skog världen över”, säger Lina Bergström verksamhetschef vid Svenska FSC.

Sedan 2014 har det skett betydande framsteg i genomförandet av timmerförordningen inom EU. I juli 2014 fanns det 18 medlemsstater som ännu inte implementerat förordningen och i juni 2015 hade numret reducerades till 4 (Grekland, Ungern, Rumänien och Spanien). Kommissionen inledde överträdelseförfaranden mot dessa medlemsstater 2015. Det var också allmänt erkänt att förordningen har ett betydande mervärde till de internationella insatserna för att stoppa avskogning och skogsförstörelse, och för att bevara den biologiska mångfalden och ta itu med klimatförändringarna. Resultaten av utvärderingen kommer att användas för att ytterligare förbättra genomförandet och tillämpningen av timmerförordningen.

Läs hela rapporten på http://ec.europa.eu/environment/forests/eutr_report.htm

FSC har gjort en guide som fungerar som en implementeringshandbok för företag inom EU som handlar med FSC-certifierat material. Du hittar den på vår hemsida. https://se.fsc.org/se-se/fsc-marknad-och-skog/fsc-och-eus-timmerfrordning