Årets spelare 2012/13: Emelie Lindström & Johan Samuelsson

Innebandyns finaste utmärkelse, Årets spelare, går säsongen 2012/13 till Djurgårdens lagkapten och poängmaskin Emelie Lindström på damsidan. På herrsidan är det landslagets och Granlos lagkapten Johan Samuelsson som fått utmärkelsen.

Emelie Lindström blir Årets spelare för andra säsongen i rad, fjärde totalt, efter en imponerande säsong där hon bland annat vann Svenska Superligans poängliga för femte året i följd med sina 79 poäng (38+41).

- Jag är både glad och smickrad och känner att jag hållit en jämn och hög nivå utan dalar som jag kanske haft tidigare säsonger. Det är lika stort varje gång jag blir Årets spelare. Det är en ny säsong och nya prestationer som gjorts, det här är jättekul, säger Emelie Lindström.

Efter att ha fört Dalen till SM-final för ett år sedan valde Johan Samuelsson att flytta hem och spela för moderklubben, tillika nykomlingen, Granlo 2012/13. Han dominerade stort från sin centerposition när Granlo lyckades nå slutspel och väl där pressade de Storvreta till fem matcher i kvartsfinalen.

- Otroligt roligt att få en sådan här bekräftelse. Att bli Årets spelare är en av de finaste utmärkelserna du kan få och det är ett bevis på att man gjort något bra i år, säger Johan Samuelsson och fortsätter:

- Det var en dröm att få komma hem och spela SSL med moderklubben. Och det har verkligen gått bra, både för mig och för Granlo. Jag har fått ett stort förtroende och mycket ansvar och jag har trivts fantastiskt bra utanför banan.

Emelie Lindström har utsetts till Årets spelare med följande motivering:
”Emelie Lindström tilldelas priset Årets spelare för sina prestationer 2012/13. För smått otroliga femte året i följd vann hon i suverän stil Svenska Superligans poängliga 2012/13. Hennes otroliga spelförståelse gör att hon alltid är steget före alla andra och den egenskapen gör i sin tur att hon är såväl en stark målgörare som framspelare. Hennes engagemang, vinnarinstinkt och tjurighet på banan gör att hon presterar på absolut högsta nivå vecka efter vecka. Oavsett om hon har på sig Djurgårds- eller landslagströjan. Dessutom är lägstanivån enorm, och hennes bolltrygghet är enastående.”

Johan Samuelsson har utsetts till Årets spelare med följande motivering:
”Johan Samuelsson tilldelas priset Årets spelare för sina prestationer säsongen 2012/13. Han var lagkapten i det landslag som vann VM-guld i Schweiz. Också lagkapten i nykomlingen Granlo som charmade alla med sin framfart den gångna säsongen. Johan Samuelsson är en ledare på och utanför banan med stor pondus bara genom att vara sig själv. Arbetar alltid hårt både offensivt och defensivt, spelar med hög fart och har ett fantastiskt passningsspel. Kan själv kliva fram och avgöra viktiga matcher men framför allt gör han alltid sina medspelare bättre.”

Fakta Emelie Lindström
Född: 1986
Position: Forward
Moderklubb: Högdalens AIS