Anna Wijk utnämnd till Årets spelare

För andra gången på tre år får Anna Wijk utmärkelsen Årets spelare. Och hon gör det i konkurrens med världens bästa spelare.
– Därför är det extra roligt att jag får utmärkelsen, säger hon.

KAIS Moras Anna Wijk är Årets spelare på damsidan. Centern fick utmärkelsen för två säsonger sedan, 2013/14, och har fortsatt att dominera svensk innebandy. Även i fjol var hon nominerad – och nu valde juryn henne igen.

– Det finns väldigt många bra spelare i Sverige, även utöver de som nu var nominerade. Därför är det extra roligt att jag får utmärkelsen.

Wijk har legat i toppen av poängligan de senaste sex säsongerna, och i år syntes det redan från start att hon skulle bli giftig. Poängen kom direkt och när grundserien summerades hade Wijk vunnit med tio poängs marginal. På 26 matcher gjorde hon 83 (34+49) poäng.

– Jag håller en hög lägstanivå. Jag är träningsvillig och vill alltid utvecklas, säger Wijk.

Namn: Anna Wijk
Född: 20/6 1991
Klubb: KAIS Mora IF
Position: Center
Klubbfattning: Vänster
Poäng i SSL 2015/16: 83 (34+49)
Poäng i slutspelet: 16 (1+15)

Tidigare års pristagare

Motivering: "Annas bästa säsong någonsin. Att ständigt leverera, i varje byte, i varje seriematch, i varje slutspel och i varje landskamp är en oerhörd bedrift. Anna vann under året Champions Cup-guld och VM-guld. Hon fick pris i VM som den mest värdefulla spelaren och var dessutom med i All Star Team. Främsta speltekniska egenskap är hennes bollmottagning. Touchen där är nyckeln i hennes spel som gör att hon köper sig själv tid att leverera bollen vidare som det passningsgeni hon är."