”Bästa juniormatchen någonsin”

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 08:46 CEST

SVENSKA INNEBANDYFÖRBUNDET
Presskontakt: Klas Pettersson tel 08-27 32 50, 070-222 68 28, e-post info@innebandy.se
Mer innebandy: www.innebandy.se

På onsdagen inleddes herrarnas U19-VM i innebandy. Turneringen spelas i Lettland och Sverige fick kämpa hårt för att vinna inledningsmatchen. Resultatet mot Tjeckien skrevs till 7-4 (0-2, 1-0, 6-2).

– Det var den bästa juniormatch jag någonsin sett på den här nivån, sa den svenske förbundskaptenen Stefan Edberg efter matchen.

Sverige spelade på tre femmor hela matchen och mest lyckosam var formationen med Mikael Eriksson och Martin Östholm som backar bakom centern Henrik Olofsson och anfallarna Alexander Bergström och Ron Sjöblom. Sjöblom utsågs till matchens lirare.

– Tjeckien har ju slagit Finland två gånger under det senaste året så vi var ju förberedda på att de skulle vara bra, säger Edberg.

De svenska spelarna var lite spända i början av matchen och det blev inte bättre av att tjeckerna tog ledningen. Tjeckien var länge i ledningen och när Sverige tog kommandot med målen 3-2 och 4-3 replikerade tjeckerna direkt med kvittering. På slutet kunde dock Sverige gå ifrån och göra matchens tre sista mål.

På torsdagen spelar Sverige mot värdnationen Lettland.

Matchfakta
Sverige - Tjeckien 7-4 (0-2, 1-0, 6-2)

Sveriges mål:

1-2 Mikael Eriksson

2-2 Henrik Olofsson (Martin Östholm)

3-2 Ron Sjöblom

4-3 Joel Kanebjörk (Kim Nilsson)

5-4 Daniel Johnsson (Daniel Falk)

6-4 Alexander Bergström

7-4 Daniel Johnsson

Utvisningar, Sverige: 3x2 min. Tjeckien: -.

Skottstatistik: 32-26.

Publik: 350.

Stefan Edberg, Förbundskapten, Tel: 070-266 07 16

Jan Gustafsson, Assisterande förbundskapten, Tel: 0733-16 24 41

Svenska Innebandyförbundet har under de senaste tio åren mer än fyrdubblat sin verksamhet. Innebandyn är idag Sveriges största inomhusidrott med över 131 000 licensierade spelare i ca 1 300 föreningar.

Kommentarer (0)