Historiskt Champions Cup-guld för Pixbo Wallenstam

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2016 14:21 CEST

Pixbo Wallenstam vann guld. Foto: Per Wiklund

Svenska mästarna Pixbo Wallenstam fick med sig ännu ett guld hem till Mölnlycke, efter seger med 6-2 i finalen mot finska Classic.
- Nu är vi världens bästa klubblag, säger Stephanie Boberg.

Efter en mållös förstaperiod tog Classic ledningen mindre än en minut in i den andra perioden. Målet gjordes av Mari Alila. Matchen var fortsatt tillknäppt fram till dess att Isabell Krantz klev in i banan och lossade i den nionde minuten. Skottet såg inte otagbart ut men letade sig in bakom Classics målvakt Laura Loisa.

Målet blev en injektion för Pixbo. Först dödade de fullständigt Classics powerplay och när de själva fick chansen att spela i numerärt överläge skapades flera kvalificerade målchanser. Resultatet inför den avslutande perioden var dock 1-1.

26 sekunder in i tredje tilldömdes Pixbo en straff som Stephanie Boberg förvaltade på bästa sätt till 2-1.

- Jag tror hon (målvakten) var på den, men jag såg luckan och är den så pass stor som den var så brukar den gå in. Det målet var viktigt för oss, säger Stephanie Boberg själv om sin straff.

De svenska mästarna spelade därefter ett disciplinerat och tight försvarsspel och Classic-spelarna började se alltmer frustrerade ut. Än värre blev det när Alicia Fylke läckert hittade in till Lisa Andebratt som kunde sätta dit 3-1.

- Jag tycker vi gör en bra förstaperiod men får inte riktigt utdelning. Vi går ner oss lite i andra sedan i tredje är vi starka, säger Stephanie Boberg.

Hennes Pixbo bevisade sannerligen att de var starka i den avslutande perioden. Classic slet för att komma tillbaka och i ett sista försök att gå för reducering plockade de ut målvakten. Det resulterade i ytterligare Pixbomål. Slutresultatet skrevs till 6-2 och Pixbo fick därmed ännu ett guld med sig hem till Mölnlycke.

- Det är alltid trevligt att vinna guld. Men nu är vi världens bästa klubblag och det är såklart jättekul, säger Stephanie Boberg.

Det här var första gången Pixbo Wallenstam vann Champions Cup.

Matchfakta
Pixbo Wallenstam IBK – SC Classic 6-2 (0-0, 1-1, 5-1)

Första perioden

Andra perioden