Ineffektivt Sverige föll på straffar

Efter en sömnig start kom Sverige tillbaka in i matchen. Men det räckte inte hela vägen. Tjeckerna krigade sig kvar och klart kyligast i den avgörande straffläggningen.

Sverige fick en chockstart. Möjligen var det premiärnerverna. För det var det tjeckiska laget som inledde bäst. Först frispelade Jan Krejca Petr Brautferger som kunde rulla in bollen i öppet mål. Tre minuter senare stänkte Vaclav Jurdzin upp en retur i nättaket.

- Vi släpper två billiga innan vi kommer in i matchen. Det var en lite sömnig inledning tycker jag, säger förbundskapten Markus Puskala.

Men i matchens åttonde minut fick Sverige frislag och helt fri i slottet stod blixtinkallade Adam Hjalmarsson och pangade in reduceringen till 2-1. Två minuter senare, återigen efter frislag lurade Nikolaus Moberg hela det tjeckiska laget när han bågade in från högerkanten. Istället för att skjuta släppte han ut till Simon Götz som skickade in reduceringen till 2-2.

Andra perioden var fem minuter gammal när Milan Melis åter gav Tjeckien ledningen. Detta efter ett skott på frislag långt utifrån. Men Sverige skulle gå både ikapp och förbi. Först hittade Nikolaus Moberg Axel Larsson som läckert backhand-knackade upp reduceringen till 3-3. Med trettio sekunder kvar av andra perioden fick Simon Götz bollen på egen planhalva .Vindsnabbe Götz sprang lekande lätt ifrån och gav Sverige ledningen för första gången i matchen.

Efter den sömniga starten hade de svenska killarna letat sig tillbaka in i matchen. Chanserna radades upp men tjeckerna hotade hela tiden med sina vassa kontringar. I tredje periodens sjunde minut fick de också utdelning. Petr Brautferger rann igenom på en spelvändning och kunde genom sitt andra mål för matchen återigen kvittera för Tjeckien.

Förbundskapten Puskala var inte helt nöjd med den svenska utdelningen.
- Vi måste ha mycket bättre effektivitet. Givetvis ska bollarna in när vi har ett så markant spelövertag.

Närmast att bli matchhjälte var Daniel Stenlund som fri med målvakten sånär lyckades flippa in segermålet. Men matchen skulle gå till straffläggning. Där visade de tjeckiska spelarna betydligt större kyla och kunde så vinna med 5-4.

Nu väntar utvärdering för Sverige inför morgondagens match mot Schweiz.
- Grunden är att vi behöver höja våra bottnar och vi behöver jobba vidare med vissa delar i vårt fundament där vi släpper lite för billiga mål . Vi får utvärdera här efter matchen och hoppas kunna förbättra redan nu under EFT, avslutar Puskala

Första perioden
1-0 (3.26) Petr Brautferger (Jan Krejca)
2-0 (6.47) Vaclav Jurdzin (Krystof Krbec)