Malmö blir värd för Euro Floorball Tour

Malmö blir värdstad för Euro Floorball Tour för dam- och U19-damlandslagen från Sverige, Finland, Schweiz och Tjeckien 3-5 november 2017.

Turneringen mellan världens ledande innebandynationer blir en sista värdemätare för Andreas Lundmarks damlandslag inför VM i Slovakien 1-9 december. Malmö Stad står för arrangörskapet i samarbete med de lokala föreningarna Malmhaug KFUM IBF, Malmö FBC och Skånes Innebandyförbund.

Åtta landslag deltar i Euro Floorball Tour, fyra damlandslag och fyra U19-landslag. Matcherna kommer att spelas i Baltiska hallen.

- Vi är glada över att vi kan bidra till att lyfta damidrotten och innebandyn genom att stå värd för ännu ett internationellt arrangemang i världsklass, säger Attila Juhasz, evenemangschef i Malmö Stad.

Göran Harnesk, generalsekreterare för Svensk Innebandy, om valet av värdstad:

- Vi ser fram emot att återkomma till Malmö i november. Vi har mycket positiva erfarenheter av de arrangemang som vi har genomfört tillsammans med den lokala organisationen, såsom SM-finalen i Malmö Arena och Finnkampen i Baltiska hallen.

Redan på söndag 19 mars kan man se innebandy från Malmö och Baltiska hallen, då Malmö FBC möter redan klara seriesegrarna IKSU i sista omgången av Svenska Superligan för damer. Malmö FBC kämpar om att säkra den sista platsen i årets SM-slutspel. Matchen sänds i TV4 Sport med start klockan 13.00. Direkt efter matchen sker slutspelsvalet i direktsändning.

Mer info om Euro Floorball Tour:
Attila Juhasz, Evenemangschef, Fritidsförvaltningen, Malmö Stad, tfn 0709-34 23 00
Magnus Nilsson, arrangemangsansvarig Svensk Innebandy, tfn +46 (0)8 51 42 74 42