Svenska herrlandslagets trupp till student-VM

Under midsommarveckan i år arrangeras den sjätte upplagan av student-VM. Det svenska herrlandslaget leds av David Jansson och Per Tjusberg – här är den uttagna truppen!

Deltagandet i student-VM är ett samarbete mellan Sveriges Akademiska Idrottsförbund och Svensk Innebandy.  Sveriges herrar tog brons sist det begav sig för två år sedan i tjeckiska Prag – om drygt en månad, 18 till 22 juni, är det dags igen.

– Jag och Per Tjusberg har lagt mycket tid på att involvera SSL-tränare samt förbundskapten Jan-Erik Vaara för att säkerställa att truppen blir så välanpassad för det vi ska göra som möjligt. Det handlar om potentiell framtid i herrlandslaget, men också om att prestera på hög nivå i sitt klubblag och att vara anpassad för en turnering som den här där vi ses vid ett högst begränsat antal tillfällen, säger David Jansson.

Sverige åker till Singapore med målsättningen att ta guld och har med en del namnkunniga spelare med A-landslagsmeriter såsom Joel Kanebjörk, Eric Björk, Martin Karlsson och Jon Hedlund.

– Det är en jätteintressant blandning av spelare som vi tagit ut. Allt ifrån rutinerade landslagsspelare som Joel Kanebjörk till spelare som Oskar Henriksson som knackar på dörren till A-landslaget. Dessutom spännande namn från Allsvenskan i Johannes Wilhelmsson och Marcus Ekengren, säger David Jansson.

Sverige kommer att spela i den seedade gruppen där de två bästa lagen går direkt till semifinal och trean, fyran och femman får spela kvartsfinal. Ett komprimerat spelschema gör att Sverige på midsommarafton till exempel ställs mot både Tjeckien och Finland.

– Spelschemat är intensivt och vi har många uttagna spelare som är väl förberedda för just det. Såväl fysiskt som taktiskt blir allt lite annorlunda men vi har rollspelare där många av de egenskaper och roller vi söker i ett lag fylls upp. Vi har spelare som är vassa på powerplay och kreativt spel, men vi har också arbetshästar som är starka i spel i numerärt underläge. Det krävs, då vi kommer ha extremt begränsat med träningstid och vi vet att Schweiz, Finland och Tjeckien brukar ställa väldigt starka studentlandslag på benen.

Sveriges herrars spelschema:
18 juni, 19,30: Sverige-Schweiz
19 juni, 19.00: Japan-Sverige
20 juni, 11.30: Sverige-Tjeckien
20 juni, 19.00: Finland-Sverige
21 juni: Kvartsfinal
21 juni: Semifinal
22 juni: Final/bronsmatch

Truppen till student-VM

Målvakter
Albin Engholm, Storvreta IBK
Jon Hedlund, Pixbo Wallenstam IBK