Älgjakten får landsbygden att leva upp.

bild KG Abrahamsson

På måndag drar älgjakten igång i norra Sverige.

- För oss jägare är älgjakten årets absoluta höjdpunkt, säger KG Abrahamsson, ordförande i Tresunds viltvårdsområde utanför Wilhelmina. Kamratskapen är det viktigaste, vi brukar ta två timmars lunchavbrott, berätta historier och känna gemenskap, fortsätter han. Genom älgjakten har många kvar en förankring i bygden. I KG Abrahamssons viltvårdsområde på7000 hektarska jaktlaget på 24 jägare fälla 14 vuxna älgar och 14 kalvar.

- Älgjakten borde alla få uppleva någon gång, det är en upplevelse att njuta av naturen och lyssna till hunden, tillägger KG Abrahamsson. Den är en del av skördetiden vid sidan av svamp- och bärplockning.

Enligt en undersökning bland Svenska Jägareförbundets medlemmar är de tre huvudsakliga skälen till att man jagar; naturupplevelse, kamratskap och avkoppling.

- Älgstammen ökar, framför allt i södra Sverige säger Göran Bergqvist, klövviltkonsulent vid Svenska Jägareförbundet. Troligen kommer vi att skjuta något fler älgar i höst jämfört med de senaste åren då vi legat runt 80 000 – 90 0000 älgar per år. En generell rekommendation är att minska på avskjutningen av tjurar och istället öka avskjutningen av hondjur. Att fler tjurar får bli äldre är bra för älgstammens kvalitet. Från forskningen vet vi att äldre tjurar är bättre på att locka hondjuren i brunst tidigt.

Jägarna i södra Sverige får vänta tills den 10 oktober innan det är dags.

För mer information, kontakta:

Göte Grubb, jaktvårdskonsulent i norra Sverige, 070 330 06 45

Per Zakariasson, jaktvårdskonsulent i Mellansverige, 070 339 91 43