​Emil Lindfors - Årets viltkock

Det blev Emil Lindfors från Restaurang Bryggargatan i Skellefteå som gick hem med segern som Årets viltkock 2019 när den avgjordes i helgen på Eriksberg Vilt & Natur i Blekinge.

-Tävlingen är ett jättebra initiativ. Viltkött är ett mer hållbart och etiskt sätt att äta kött på eftersom vilda djur får leva ett vanligt liv, säger en glad Emil Lindfors.

-Emil lyckades med att presentera en elegant rätt med nordiskt viltkött, tydlig uppläggning vilken gav en visuell smakupplevelse som följdes upp av utsökt balanserade smaker, kommenterade Gert Klötzke, juryns ordförande.

-Viltkött är bland det mest hållbara vi kan äta och dessutom hälsosamt och gott. Därför är det extra roligt att få uppmärksamma de kockar som kan hantera en så fantastisk råvara, tillägger Gert Klötzke.

Men hur ser intresset ut för viltkött hos konsumenter?

-Dagens konsumenter vill gärna veta vad de äter och var maten kommer ifrån, säger Jörgen Andersson på Mårdskog & Lindkvist AB, en lokal leverantör av bl a viltkött. Vi märker att intresset för viltkött ökar i takt med fler vill handla småskaligt, närproducerat och hållbart. Vi ser också att vildsvin tar mer plats med produkter som är anpassade till snabbare och enklare mat, till exempel burgare, tillägger Jörgen.

Svenska Viltmatakademin är arrangör av tävlingen, tillsammans med Eriksberg Vilt & Natur och Svenska Jägareförbundet. Syftet är att öka intresset och kunskapen för viltkött.

För mer information, kontakta Rolf Salomonsson, Svenska Viltmatakademin, 070-4041751

• emil lindfors
  • vildsvinskött
  • viltkött