”Fjälljakten, viktigt att hantera trots nedlagd utredning”

Jaktlagsutredningen har pågått sedan januari 2013. Två delbetänkanden har lämnats av utredaren till regeringen. Det första rörde myndighetsansvaret för jakt- och viltförvaltningsfrågor i landet och det andra delbetänkandet behandlade ett antal sakfrågor i vildsvinsförvaltningen, bland annat utfodring och hantering av åtelkameror.

– Vi delar regeringens åsikt att det inte är nödvändigt att göra om hela vår jaktlagstiftning från grunden. Vi får inte glömma bort att dagens lagstiftning bidragit till växande viltstammar, en viltförvaltning i världsklass med en etisk och säker jakt. Men det finns fortfarande ett antal viktiga sakfrågor att reda ut och besluta om för regeringen, säger Bo Sköld.

– Vi måste förstås först och främst sätta oss ner och värdera regeringens beslut noggrant, innan vi kommenterar alla detaljer. Däremot finns det ett antal viktiga sakfrågor som måste hanteras i närtid, omvärldsutvecklingen har gjort det nödvändigt.

– Främst gäller det fjälljakten och de frågor som är relaterade till denna, lagstiftningen och reglerna i viltvårdsområdena, samt jakten på allmänt vatten. Även förenklingar och tydliggöranden i hantering av kameror för viltförvaltningen är nödvändiga. Det finns ett behov att regeringen hanterar dessa frågor skyndsamt för att skapa tydlighet och rätt förutsättningar, säger Bo Sköld.

– Förbundet anser också att det är mycket viktigt att fullfölja jaktlagsutredningens första delbetänkande. Det behövs en nystart, nya kompetenser och ökat förtroende kring viltförvaltningen i Sverige. En ny myndighet kan vara ett första steg som behövs för att komma fram till en decentraliserad och effektiv viltförvaltning, säger Bo Sköld.

– Vi får återkomma mer i detalj, när vi analyserat regeringens beslut, avslutar Bo Sköld.

För mer information kontakta:

Bo Sköld, generalsekreterare, Svenska Jägareförbundet 072-541 59 64

Daniel Ligné, riksjaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet 070-330 06 73

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 160 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.