Jägareförbundet hjälper lantbrukare med vildsvinsskador

Vildsvin kan orsaka skador på växande grödor. Svenska Jägareförbundet har därför startat Vildsvinshjalp.nu.

– Syftet är enkelt. De lantbrukare som behöver hjälp med att skydda sina grödor ska enkelt kunna få hjälp, säger Jesper Einarsson jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

Tanken bakom Vildsvinshjälpen är enkel. De lantbrukare som inte själva klarar av att vakta åkrar med grödor som vildsvinen bökar upp ska kunna vända sig till Svenska Jägareförbundet för att få hjälp.

– Lantbrukaren behöver bara gå in och fylla i ett formulär på webbsidan vildsvinshjalp.nu. Därefter ordnar förbundet att han kommer i kontakt med en jägare som kan hjälpa till.

För att klara av denna uppgift har Svenska Jägareförbundet byggt en beredskapsorganisation i alla län med etablerade stammar av vildsvin. Blir efterfrågan på hjälp stor kommer organisationen att växa.

– Detta ska vara gratis. Varken lantbrukaren eller jägarna ska betala något. Det handlar om att hjälpa varandra. Lantbrukaren bör hjälpa till att med skapa så bra förutsättningar för jägaren som möjligt, det kan handla om jakttorn eller att se till att det finns öppningar i grödorna så att det går att skjuta vildvin. Jägarna ställer upp och vaktar åkrarna, säger Jesper Einarsson.

Svenska Jägareförbundet tror att detta initiativ kommer leda till minskad frustrationen hos drabbade lantbrukare, men också att dialogen mellan jägare och markägare blir bättre. Organisationen menar att en ökad förståelsen för varandra olika roller är oerhört viktigt för att den lokala förvaltningen ska bli bättre.

– Det är viktigt att komma ihåg att vildsvin rör sig över stora områden – oftast omfattar djurens hemområden många gårdar. Därför är samarbete markägare emellan lika viktigt som att jägarna samverkan över större område. Samarbetet är ofta en förutsättning för att kunna förvalta vildsvinen på ett effektivt sätt.

– Vildsvinhjalp.nu kommer att skapa jakttillfällen och hjälpa lantbrukarna med att minska skadorna från vildsvin. Vi hoppas att både jägare och lantbrukare ska se positivt på initiativet, säger Jesper Einarsson

För mer information:

Jesper Einarsson, jaktvårdskonsulent, tel. 076-776 60 33

• vildsvinsskador
  • lantbruk
  • jordbruk
  • vildsvin

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 154 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.