Jägareförbundet välkomnar nya älgförvaltningen.

I Naturvårdsverkets nya föreskrifter om en ny älgförvaltning ska skötselområdenas planer, tillsammans med fakta om älgen, skogen med mera, utgöra en grund för förvaltningsområdenas planer. Därmed kommer jägarnas synpunkter och kunskaper att utgöra en viktig grund för förvaltningen. – Vi ser positivt på att Naturvårdsverket har lyssnat på Jägareförbundet och tar tillvara på de lokala kunskaperna i de nya föreskrifterna, säger Hans von Essen, riksjaktvårdskonsulent vid Svenska Jägareförbundet. De nya föreskrifterna understryker också fördelen för oss jägare av att vara med i ett skötselområde för att kunna påverka förvaltningsområdenas bedömningar, innan de godkänns av Länsstyrelserna, tillägger Hans von Essen. Den som inte är med i ett älgskötselområde eller har ett tillräckligt stort område att registrera som ett licensområde får bara skjuta älgkalv under maximalt fem dagar. Detta är nytt och speglar inriktningen mot att skjuta älg utefter vad marken producerar. -Vi råder våra medlemmar att gå med i ett skötselområde så de kan påverka den nya älgförvaltningen, säger Hans von Essen. Dock ser vi ett orosmoln, finansieringen. Länsstyrelserna måste ta sitt ansvar för att hålla hårt i administrationen så att inte fällavgifterna skenar i väg. Älgen måste ses som ett samhällsintresse – varför det är orimligt att endast jägarna står för kostnaden. Regeringen bör tillse att mer pengar kommer in i finansieringen av nya älgförvaltningssystemet, förutom jägarnas. -Låt oss ändå vara hoppfulla, i slutändan blir den nya älgförvaltningen vad vi gemensamt gör den till, avslutar Hans von Essen. De nya föreskrifterna träder i kraft den 1 januari 2012. Älgjakt enligt hittills gällande bestämmelser får bedrivas till den 29 februari 2012. För mer information kontakta: Hans von Essen, riksjaktvårdskonsulent, 070 330 06 40

• jaktvärde
  • skogsindustri