Våtmarker och vatten i fokus på Ölandskonferens

Idag startar konferensen på Öland om våtmarkernas betydelse som biologiska reningsverk, vattenreservoarer och oas för biologisk mångfald.

Fåglarnas och människans våtmarker, så heter konferensen som Stiftelsen Svensk Våtmarksfond arrangerar den 25 - 26 april på Ekerum Resort, Öland. Med konferensen vill Våtmarksfonden lägga fokus på våtmarkernas stora betydelse för såväl människans behov av vatten som naturvården i allmänhet och fågellivet i synnerhet.Öland är ett område med ett rikt och våtmarksberoende fågelliv samtidigt som problemet med vattenbrist varit särskilt tydlig sommaren 2016. Denna situation exemplifierar ett mycket stort samhällsintresse i att bevara och restaurera våtmarker. Våtmarkernas förmåga att minska näringsläckaget från jordbruksmarker har även en stor positiv effekt för miljöproblematiken i Östersjön.

-Våtmarkernas stora värden för så kallade ekosystemtjänster får en allt större uppmärksamhet i miljövårdsdebatten menar Hans von Essen generalsekreterare i Våtmarksfonden. Det handlar om deras potential som biologiska reningsverk, vattenreservoarer vid extrem torka, buffrande förmåga vid plötsliga skyfall, som en oas för den biologiska mångfalden och inte minst värdet för människans naturupplevelser, säger han.

Vid konferensen medverkar Jordbruksverket, Havs- och vattenmyndigheten, Länsstyrelsen i Kalmar län, Borgholms och Mörbylånga kommuner, LRF, Sportfiskarna, SOF BirdLife, Ölands vattenråd m.fl.

_____________________________________________________________

Stiftelsen Svensk Våtmarksfond bildades 1995. I fonden samarbetar Svenska Jägareförbundet, Sveriges Ornitologiska Förening och Lantbrukarnas Riksförbund. Våtmarksfonden tillhandahåller genom sitt nätverk några av landets främsta kompetenser på våtmarksområdet samt lämnar visst ekonomiskt bidrag till restaurering av våtmarker. Fonden har under 20 års tid engagerat sig för att restaurera och skapa goda våtmarksmiljöer över hela landet. Verksamhet har lett till att c:a 650 våtmarker om sammanlagt c:a 7 000 ha har kunnat återskapas.

För ytterligare upplysning: Hans von Essen 072-218 75 99

www.vatmarksfonden .se