Lena Jönsson är en av examinatorerna på den första certifieringen av hundfrisörer i Sverige

Permiär för certifiering av hundfrisörer

Studio Dog arrangerar i samarbete med Svenska Kennelklubben landets första certifiering av hundfrisörer på Stockholm Hundmässa den 3-4 december. Anledningen till certifieringen är att höja statusen för landets hundfrisörer och säkerställa kvaliteten för konsumenterna. I certifieringsproven testas bland annat hundfrisörernas kunskap i päls, rastypiska friseringar och handlag med hund.

För att erhålla certifikatet krävs att hundfrisörerna klarar godkänt i fyra praktiska prov och ett teoretiskt prov. Samtliga prov kommer att erbjudas på Stockholm Hundmässa.

De praktiska proven är i fyra klasser som täcker de vanligaste pälstyperna och dess behandling: salongsklipp (frisering av långhårig hund), klipp (frisering av lockig päls), trim (trimning av sträv päls) och spaniel (trim/klipp). Totalt tre examinatorer kommer att bedöma frisörernas arbeten.

De praktiska proven sker inför publik mellan klockan 09.00-11.30 samt 13.00-15.30 båda dagarna på Stockholmsmässan i hall A. Det teoretiska provet sker på annan plats mellan 13.00-15.00 lördag och söndag.

Sista anmälningsdag är den7 november. Begränsat antal platser!

Anmälningsblankett och kravspecifikation finns på www.studiodog.se Kravspecifikationen är baserad på ISO/IEC 17024.

Examinatorer är:

Cecilia Jansson från Karlstad. Mångårig erfarenhet. Tävlade i Milano VM 2010 med en lakelandterrier som resulterade i en andra plats.

Maria Herbst, Tygelsjö. Arbetat som hundfrisör sedan 1997. Medlem i svenska landslaget. Deltog i VM i Milano 2015

Gunnar Isdal, Linköping, medlem i svenska landslaget. Deltog i VM i Milano 2015. Fortutbildat sig bland annat i Bangkok.

Lena Jönsson, Malmö: Lena har tävlat sedan 2013, representerade Sverige i VM 2015 i Milano och har varit årets hundfrisör i Sverige 2014 samt 2015.

Anneli Söderlund, Kungsbacka. Anneli tävlar internationellt i hundfrisering och blev bästa hundfrisör 2016 på My Dog. Medlem i svenska landslaget.

Petra Wagenknecht från Malmö har tävlat internationellt sedan 2010 med många framgångsrika placeringar.

För ytterligare information:

Studio Dog, Hanna Casell 073-640 17 58 eller Ewa Ekstrand 070-329 70 36 eller via mejl info@studiodog.se