Anita Östlunds OS-debut räckte inte till finalplats

Anita Östlunds OS-debut räckte inte till finalplats

Det blir ingen final för OS-debutanten Anita Östlund, som placerade sig på plats 28 under nattens kval med 49,14 poäng. Endast de 24 bäst placerade åkarna åker finalen som avgörs natten till fredag, svensk tid.

Anita Östlund, nyligen fyllda 17 år, tävlade som Sveriges enda representant inom konståkningen vid årets OS, då hon blev uttagen av SOK på framtidskriteriet. Med sina 49,14 poäng och en 28:e plats i kortprogrammet tog hon sig inte in bland de 24 åkare som går vidare till OS-finalen i konståkning för damer.

– Jag får ta med mig att jag gjort många bra träningar här. Det är mycket nytt på OS. Det kommer fler tävlingar, sa Anita Östlund efter sitt program.

Finalen åks kl 02.00 natten mot fredag, svensk tid.

Läs mer om SOK:s OS-uttagning av Anita Östlund på framtidskriteriet här.

Relaterat innehåll