Viktoria Helgesson tävlar i Stockholm i helgen

Viktoria Helgesson tävlar i Stockholm i helgen

Viktoria Helgesson deltar i helgens Elitserietävling i Älta. Med knappa tre veckor kvar till SM i konståkning åker den regerande mästarinnan helgens tävlingar i Stockholm.

Med bara veckor kvar till SM är förra årets guldmedaljör Viktoria Helgesson tillbaka på svensk is när konståkningens Elitserie landar i Stockholm och Ältahallen. Även juniorsidan representeras av ett starkt startfält med bl.a. landslagsåkaren Nicky Obreykov, när spänningen tätnar inför kampen om SM-medaljerna.

Årets Svenska Mästerskap avgörs i Västerås och ABB Arena mellan 10/12–14/12. Efter medaljceremonin på söndagen tillkännages vilka tre åkare som får representera Sverige under EM på hemmaplan i Ericsson Globe i januari.

Vad? Älta Elit Cup – Elitserien i konståkning
Var? Ältahallen – Nacka, Stockholm
När? 22–23 september (Tävlingsstart lördag kl. 09.00. Seniordamerna åker sitt korta program lördag kl. 15.30 och fria programmet söndag kl. 14.05.)

Presskontakt: Adam Heldring, adam.heldring@smallworld.se, 070-884 18 28
Mer information: www.skatesweden.se

Klicka här för deltagarlista i PDF.
Klicka här för preliminärt tidsschema i PDF.
Klicka här för att följa resultaten i Älta.

I helgen går också Warsaw Cup av stapeln i Polen, där bl.a. landslagets seniorer Isabelle Olsson och Marcus Björk finns med på startlistan. Landslagsåkare kan under hela säsongen ta sig in i toppgruppen om de uppfyller kriterierna. Till kommande EM i Stockholm har Sverige tre platser, två för damer och en för herrar.