De får åka avgörande konståknings-VM

De får åka avgörande konståknings-VM

Det blir Viktoria Helgesson och Alexander Majorov som representerar Sverige vid VM i konståkning i kanadensiska London, Ontario. Tävlingarna avgör hur många platser Sverige får till OS i Sotji 2014. Båda gjorde utmärkta EM-tävlingar i januari och vann i helgen Nordiska mästerskapen på Island.

Tibros Viktoria Helgesson, 24, blev femma under EM i Zagreb. Det var en tangering av det hennes resultat från i fjol, som var det bästa en svensk presterat i modern tid. Hennes lillasyster Joshi, som blev åtta i EM, får nöja sig med att bli första reserv till VM.

Alexander Majorov från Luleå KK, 21, fick sitt internationella genombrott under EM, där han blev sexa. Han vann SM och de nordiska mästerskapen överlägset.

Årets VM är särskilt viktigt, eftersom tävlingarna avgör hur många platser Sverige får vid OS i Sotji. För två platser i en gren krävs ett resultat i topp tio. Viktoria Helgesson blev elva vid VM i fjol.

VM avgörs i London, Ontario, Kanada, 10-17 mars 2013.

Hela VM-uttagningen:

Damer:
Viktoria Helgesson, Tibro KK
Första reserv: Joshi Helgesson, Tibro KK
Andra reserv: Isabelle Olsson, Mörrums KK

Herrar:
Alexander Majorov, Luleå KK
Reserv: Ondrej Spiegl, Eskilstuna IK

För mer information och kontakt:
Carina Skoog, sportchef: 070-444 16 90
Per Adler, generalsekreterare: 0705-78 79 35