I helgen avgörs kvalet till SM i konståkning

I helgen avgörs kvalet till SM i konståkning

Helgens Elitserietävling i Linköping är sista chansen att kvala in till SM-veckan i Västerås 9–14 december. Samtliga elitserieåkare och flera landslagsåkare deltar när kampen om de sista åtråvärda rankingplatserna avgörs.

På söndag står det klart vilka som tar sig till årets SM, JSM, och USM i konståkning. Dubbeltävlingen i Linköping är sista chansen att kvala in till SM-veckan i Västerås med start 9 december. Bland de 120 konståkarna i helgens konståkningsfest deltar samtliga åkare i Elitserien och flera landslagsåkare som seniorerna Ondrej Spiegl och Linnea Mellgren.

För att kunna hantera det stora antalet deltagare kommer tävlingen att avgöras i två olika ishallar med två domarpaneler. Ett upplägg som används för att alla inom en och samma tävlingsgrupp ska få tävla mot alla, i stället för att som tidigare dela på klasserna vid olika tävlingar.

Placeringarna i höstens Elitserietävlingar räknas samman i en särskild rankingtabell. Till SM/JSM/USM/RM tar sig 12 damer, 8 herrar, 24 juniordamer, 10 juniorherrar, 18 ungdomsflickor, 10 ungdomspojkar och 18 ungdomsflickor ur den yngre klassen U13.

Vad: Elitserien i konståkning med kval till SM
Var:
Linköping, SAAB Arena
När: 8–9 november

Presskontakt: Lisa Nilsson, lisa.nilsson@smallworld.se, 070-722 84 64
Mer information: www.skatesweden.se

I helgen går även Cup of China av stapeln i Shanghai, där Viktoria Helgesson finns med på startlistan. Tävlingen sänds i TV4 och Eurosport.

Landslagsåkare kan under hela säsongen ta sig in i toppgruppen om de uppfyller kriterierna.
Till kommande EM i Stockholm har Sverige tre platser, två för damer och en för herrar.

Deltagarlista Elitserien Linköping:

Så här ser rankingen ut just nu:

Här är reglerna för hur rankingen görs:

Följ resultaten i Linköping här: