Joshi Helgesson nia i konståknings-JVM

Joshi Helgesson nia i konståknings-JVM

Efter en utmärkt friåkning lyckades konståkaren Joshi Helgesson komma på nionde plats under junior-VM i Minsk, Vitryssland. Det innebär att Sverige får två platser till nästa års JVM.

Joshi Helgesson från Tibro landade alla sina sex tripplar i programmet under lördagen. Även samtliga piruetter och steg fick höga poäng av domarna. Poängen för friåkningen, 97,14, är i närheten av det bästa hon presterat, liksom totalpoängen 147,88 poäng.

Resultatet innebär att Sverige får skicka två damer till nästa års junior-VM. Tidigare under säsongen kom Joshi Helgesson tia på EM i januari, där även hennes storasyster Viktoria tävlade och blev femma.

Damtävlingen i junior-VM var högklassig, och segerresultatet för ryskan Julia Lipnitskaja på 187,05 poäng är högre än vad världsettan Carolina Kostner hade när hon vann EM.

I herrtävlingen kom Marcus Björk från Malmö på 24:e plats med 123,33 poäng. Han gick ut hårt med trippel lutz - trippel toelop i kombination, men sen förstörde flera fall den friska satsningen. För honom, som kom till tävlingen som reserv, var det en stor framgång att han nådde lördagens final.

Här är damresultaten:

Här är resultaten i herrtävlingen:

För mer information:
Anna Hörnqvist, lagledare JVM, 070 - 558 20 68