Rekorddebut för Alexander Majorov i OS – slutade på 14:e plats

Rekorddebut för Alexander Majorov i OS – slutade på 14:e plats

Alexander Majorov från Luleå tangerade med sin 14:e plats den bästa svenska placeringen på herrsidan i OS sedan 1932. Personbästa i friåkningen (141,05 poäng) och svenskt rekord både i totalpoängen (224,86) och kortprogrammet (83,81). En enastående insats i Alexanders OS-debut.

– Jag har samma härliga känsla som igår, mentalt har de här åken varit de bästa i mitt liv. Fysiskt sett var friåkningen det mest utmanande. Andra halvan av programmet kändes mjölksyran rejält, jag fick fokusera, slita, klara av det. Men det gick! Säger Alexander.

– Kortprogrammet var fantastiskt, resultatet över förväntan. I friåkningen gjorde jag små missar, vi var nära varandra i poäng. Men jag är så glad och helt nöjd.

Alexander satt svenska rekord i kortprogrammet och på totalpoängen. Han har dessutom gjort personbästa i friåkningen.

– Poängen spelar inte roll när jag går ut på isen, då är det upplevelsen som är viktig. Men de hjälper till att se hur man utvecklas och det blir en sporre för varje tävling.

OS-debuten har givit mersmak.

– Vem vet, jag kanske kan ta medalj på nästa OS! Flera åkare har utvecklats riktigt snabbt. Känslan efter de här dagarna i Sotji är att vägen är öppen, ingenting är omöjligt. Det finns potential och nu gäller det att kämpa och träna. Det känns fantastiskt bra.

Alexander Majorov delar nu, tillsammans med Thomas Öberg (Lake Placid, 1980), bästa placering på herrsidan för Sverige i OS på 82 år* med sin 14:e plats.
* 1932 tog Gillis Grafström silver.

Alla svenska resultat i OS klicka här
Alla resultat för konståkning, alla klasser, OS i Sotji klicka här